zondag 24 november 2024

Zo wil Harley weer succesvol worden (2)

Harley-Davidson gaat zijn 115de jubileumjaar ook in met een nieuwe Fat Boy, Heritage Classic, Low Rider, Softail Slim, Deluxe, Breakout, Fat Bob en Street Bob. Ben je er nog? Ja, mooi! Allen worden aangedreven door het nieuwe Milauwkee-Eight 107 motorblok, met voor enkele modellen is er ook de Stock 114 optie. Wat is er nieuw aan?

De acht Softail-motoren zijn volledig vernieuwd en voorzien van een stijver, lichter frame en swingarm in combinatie met voor- en achtervering. Dit alles om de koppel van de nieuwe Milwaukee-Eight 107 en 114 optimaal te kunnen benutten. Als we Harley mogen geloven zijn de 2018-modellen sneller, lichter en beter handelbaar dan al hun Big Twin cruiser voorgangers. De acht motoren onderscheiden zich van hun voorgangers, maar ook van elkaar. De motoren zijn tot zeventien kilo lichter gemaakt ten opzichte van hun voorgangers.

Krachtbron
De Milwaukee-Eight motoren hebben een 45-graden V-Twin cilinderhoek, met een brede bovenkant met enkele nokkenas, die naar beneden taps toeloopt. Daarnaast heeft de krachtborn een verfijnd, dubbel intern balansas-systeem moet vibraties verminderen. De twee beschikbare cilinderinhouden zijn:

Milwaukee-Eight 107
(107 CID; 1745cc) Standaard op alle modellen

  • 100mm boring en 111.1mm slag, met 10.0:1 compressieverhouding
  • 0-100 km/u – 10% snellere acceleratie dan de High Output Twin Cam 103
  • 100-130 km/u in 5de versnelling – 16% snellere acceleratie dan High Output Twin Cam 103
  • ABS

Milwaukee-Eight 114 
(114 CID; 1868cc) Optioneel op enkele modellen

  • Beschikbaar op: Fat Bob 114, Fat Boy 114, Breakout 114, Heritage Classic 114
  • 102mm boring en 114.3mm slag, met 10.5:1 compressieverhouding
  • Ventilator inlaat met 114 graphics en emblemen
  • ABS
  • 0-100 km/u – 9% snellere acceleratie dan de Milwaukee-Eight 107
  • 100-130 km/u in 5de versnelling – 13% snellere acceleratie dan Milwaukee-Eight 107

Leuk, al die algemene vernieuwingen, maar wat is er nou precies nieuw bij welk model? Ook dat hebben we voor je uitgezocht. Lees je mee?

Fat Boy
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • 16 kg lichter dan het vorige model
  • Optioneel de keuze voor de Milwaukee-Eight 114 motor

Heritage Classic
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • Nieuw verwijderbaar windscherm
  • Nieuwe harde, afsluitbare waterdichte zadeltassen
  • 17 kg lichter dan het vorige model
  • Standaard cruise control
  • Optioneel de keuze voor de Milwaukee-Eight 114 motor

Low Rider
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • Nieuwe zitting
  • 2-in-2 Shotgun uitlaat

Softail Slim
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • Uitgezakt tuck-and-roll zadel
  • Hollywoord stuur
  • 17 kg lichter dan het vorige model

Deluxe
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • Pull-back stuur
  • 17 kg lichter dan het vorige model

Breakout
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • 240 mm achterband
  • Digitaal instrumentenpaneel
  • 17 kg lichter dan het vorige model
  • Optioneel de keuze voor de Milwaukee-Eight 114 motor

Fat Bob
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • 2-1-2 opstaande performance uitlaat
  • Dubbele remschijven voor
  • 15 kg lichter dan het vorige model
  • Optioneel de keuze voor de Milwaukee-Eight 114 motor

Street Bob
Deze motor heeft de volgende vernieuwingen:

  • Zwarte spaakwielen met gechopte spatborden
  • Digitaal instrumentenpaneel
  • 7 kg lichter dan het vorige model

Naast bovengenoemde veranderingen zijn er ook wijzigingen die voor alle motoren gelden. Zo is iedere motor voorzien een LED-koplamp en een USB poort bij het balhoofd. Ideaal wanneer je onderweg je telefoon op wilt laden of wanneer je jouw telefoon gebruikt als navigatie. Ook zijn de motoren voorzien van een nieuwe brandstoftank en een standaard beveiligingssysteem. Door middel van een sleutelloos-contact kun je nu keyless rijden. Wat is voor jou de belangrijkste verandering? 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen