Motorfabrikanten besteden steeds meer aandacht aan de veiligheid van motorrijders. Enkele weken geleden vertelden we je over het geavanceerde stabilisatiesysteem AMSAS, een project waar Yamaha zich op toelegt. Honda heeft een octrooiaanvraag ingediend voor zijn eigen interpretatie van het idee omtrent veiligheid van motorrijders, specifiek bedoelt om het probleem op te lossen van het onder controle houden van de motor terwijl je hem in de garage/schuur duwt. Vaak is dat een kritisch moment met een zware motor.
Deze technologie lijkt misschien niet echt levensreddend, maar als het gaat om mogelijkheden en sterke punten is het zeker dat de implementatie van dit systeem een aantrekkelijk voorstel is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het octrooi de technologie juist toont op een Gold Wing, Honda’s meest imposante, zwaarste, meest high-tech en duurste model. De Goldwing zal zeker de eerste zijn die deze nieuwe rijhulp krijgt.
Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen
Hoe werkt het?
Het belangrijkste element van het Honda-idee is een stuurservo, verbonden met de voorvork van de Gold Wing, die deze kan draaien in reactie op commando’s van de regeleenheid. Deze stuurservo is al het onderwerp van verschillende octrooien van Honda en is met name gebruikt in systemen voor rijstrookassistentie. De stuurservo verschilt niet veel van de actuator die op het nieuwe prototype van Yamaha (AMSAS) wordt gebruikt, met als bijzonderheid dat hij ook als stuurdemper kan functioneren.
In de nieuwe octrooiaanvraag wordt de technologie gebruikt tijdens het duwen van de motorfiets. Er wordt gebruik gemaakt van inputs van de IMU en de hellingsensoren van de motorfiets. Dus wanneer je aan één kant van de motorfiets staat en deze in de lengterichting beweegt, wordt de hellingshoek gecontroleerd en stuurt het systeem vervolgens automatisch om te voorkomen dat de hellingshoek te steil wordt, waardoor de motorfiets omvalt.
De Gold Wing DCT is al uitgerust met een systeem dat de bestuurder helpt de motor bij lage snelheden te manoeuvreren. Mocht de nieuwe ‘anti-omval’-technologie daadwerkelijk worden toegepast, dan is het niet uitgesloten dat de twee knoppen om de motor vooruit en achteruit te bewegen verdwijnen.
hm, als zo’n gewicht stil staat en te ver uit het lood komt .. loslaten als hij van je af valt of wegspringen als hij naar je toe valt.
Ik denk: een elektromotortje voor voor- en achteruit manouvreren terwijl je op je motor zit en zijwieltjes in de koffers die snel uitklappen als hij uit het lood raakt .. 🙂
Tja.. gek he, dat de vervoermiddelen steeds duurder worden… soms wordt er een oplossing gevonden voor een niet bestaand probleem (hoewel ik mij loeizware BMW K1200 LT ook wel een keer heb laten omkukelen bij manoeuvreren, leermomentje).
Het blijkt niet voor niets steeds weer dat een kleine, lichte motorfiets gewoon de meeste lol geeft maar we willen gewoon steeds mee luxe en dus meer gewicht.