Het is een kwestie van tijd en geld voordat de politie vaker gaat controleren op snelwegen. Het aantal ongevallen op autosnelwegen verdubbelde namelijk de afgelopen vijf jaar van 17.000 in 2014 naar 38.000 in 2018. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) noemt oorzaken als een te hoge snelheid, afleiding door gebruik van smartphones en het gebruik van alcohol of drugs. Een andere oorzaak is de afgenomen politiecontrole. De SWOV pleit voor de terugkeer van oom agent op de snelwegen.
Lees ook: Nederlandse snelwegen steeds onveiliger
Concrete tips voor politie
De SWOV deed in opdracht van Politie & Wetenschap onderzoek hoe de huidige aanpak van verkeershandhaving op Nederlandse autosnelwegen effectiever en efficiënter kan worden gedaan en hoe de acceptatie door de burger kan worden vergroot. Het levert een aantal concrete tips op hoe de politiecontrole op autosnelwegen er in de toekomst uit moet zien:
– Verricht de handhaving niet alleen met behulp van radarcontroles, maar breid de standaard-werkwijze uit met surveillance en staandehoudingen.
– Pak daarbij nadrukkelijk risicovolle verkeersgedragingen gericht aan, zoals afleiding door apparatuurgebruik, excessieve rijsnelheid, onvoldoende afstand houden, roodkruisnegatie of over de vluchtstrook rijden.
– Kies de locaties voor politiecontrole (met radar en automatische nummerplaat registratie ANPR) meer voor verkeersveiligheidsdoelen en minder voor opsporingsdoeleinden.
– Controleer niet alleen op losse locaties, maar ook over langere snelwegroutes om het verkeersgedrag over een langere afstand te beïnvloeden.
– Controleer – voor een grotere acceptatie – vooral met opvallende, zichtbare controles vergezeld van handhavingscommunicatie, maar wissel deze ook af met minder zichtbare controles – voor een grotere effectiviteit.
Begrip bij verkeersdeelnemers
Volgens het SWOV blijkt uit een in 2018 gehouden proef op de A12 en A16 dat verkeersdeelnemers begrip hebben voor de noodzaak van en geïntensiveerde verkeershandhaving op risicovolle overtredingen. Negen op de tien chauffeurs begrijpt dat er goede redenen zijn om actief te handhaven. Kunnen frequentere politiecontroles ook op jouw goedkeuring rekenen?
Het hele onderzoek kun je hier lezen.
Kunnen meer politie controles rekenen op mijn goedkeuring, alleen de vraag stelling al, dat hoort het publiek niet te bepalen maar de politie zelf !!
dat moet gewoon gebeuren! snelheid terug naar 100km h , die paar minuten tijdwinst,beter voor milieu , natuurljk niet voor het potje van de overheid, , 130 km blazen of 140 tegen 1,70 ct, p ltr, tel uit je winst!
meer surveilance autos op snelweg, elke automobilist verplicht 3 herhalingslessen, invoegen, uitvoegen, ritsen en anticiperen, bumperklevers ook aanpakken, en niet iedereen een rijbewijs geven, …….
en spotjes motorrijders op de tv weer laten zien en asociale automobilisten en motorrijders staande houden en fiks bekeuren. maar das mijn mening als motorrijder sinds 1994 , en autorijder sinds 38 jaar, ,..
Helemaal eens met John van Doorn.
Helemaal mee eens. Zeker dat snelheid niet meer dan 100 km/h mag zijn. Veel beter voor de uitstoot van alle schadelijke stoffen. NL wordt ook te druk voor meer dan 100 km/h hierdoor ontstaat een veel rustiger verkeers beeld met ook veel minder slachtoffers door ongelukken.
Beste John, waarom herhalingslessen. De meeste mensen kijken gewoon niet om zich heen, die rijden of dat ze alleen zijn. Er moet geleerd worden om te kijken, bewust van zijn dat men een voertuig bestuurd. Een rijbewijs moet men meer gaan zien als een vergunning, voldoet men niet aan de vergunningseisen, rijbewijs geschorst of nog erger inleveren, en je vraagt maar een nieuwe aan (met examen). Het feit is dat mensen die bewust fouten maken er te gemakkelijk mee wegkomen, vandaar de aanbeveling voor zichtbare handhaving. Herhalingslessen hebben alleen zin voor nieuwe regels.
alleen het invoegen goed doen , zoals geleerd op rijles ,zou al veel fileleed kunnen voorkomen .