Er is altijd één punt waar we op uitkomen bij het gebruik van elektrische motorfietsen. Hoewel een groter bereik wenselijk is, betekent het hebben van het grootste bereik op de markt helemaal niets als het uren duurt om op te laden. Het rijden op e-motorfietsen is namelijk niet het grootste probleem, dat is zelfs leuk om te doen. Nee, het lastigste deel is het wachten tot de motor weer is opgeladen. Maar het kan misschien ook anders. Het Israëlische bedrijf ElectReon is begonnen met het testen van een inductief geladen snelweg om de laadperikelen rondom het elektrische voertuig te helpen oplossen. Is dit uiteindelijk de vonk die de elektrische industrie zal doen exploderen?
Denkrichtingen
Uiteraard zijn er al meerdere denkrichtingen voor het snel beschikking hebben tot een volle accu. Bij motorfietsen is het bijvoorbeeld ook een optie om even een accu te wisselen. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Kymco zijn hier ook mee bezig. Leuk, maar geen structurele oplossing wellicht aangezien het accu wisselen bij auto’s iets ingewikkelder ligt.
Voor het Israëlische bedrijf ElectReon, echter, is de oplossing voor de ‘angst’ om de actieradius te vergroten, het onderweg opladen. En hoe maak je dat mogelijk? Door van uw snelweg een gigantisch oplaadplatform te maken. Het afgelopen jaar hebben we gehoord dat ElectReon werkt aan de “slimme snelweg”, uitgerust met inductieve oplaadkussens in het midden van de baan, onder het oppervlak.
Inductie
Inductief opladen is al een tijd beschikbaar voor draagbare apparaten – je kunt inductieve oplaadpads kopen die je telefoon kunnen opladen door de telefoon eenvoudigweg op de pad te leggen – zonder kabels. Hoewel het nog niet de meest efficiënte oplaadtechnologie is die beschikbaar is – de standaard lader blijft de betere optie voor een snelle oplaadbeurt – kun je wel een powerboost krijgen wanneer je die nodig hebt.
De technologie van ElectReon maakt het ook mogelijk om elektrische voertuigen op te laden terwijl ze in beweging zijn. Of het systeem voldoende energie levert om het voertuig daadwerkelijk op te laden tijdens het gebruik of dat het een kwestie is van de lading te behouden, valt nog te bezien. Hoe dan ook, als er een volledig netwerk van slimme snelwegen zou worden ontwikkeld, zou dit kunnen betekenen dat gebruikers nooit meer hoeven te stoppen, behalve dan voor de gebruikelijke plasstop of broodje bal.
Het bedrijf promoot het feit dat de upgrade goedkoop is en dat er slechts een smal kanaal uit het bestaande wegdek hoeft te worden gesneden waardoor de bedrading voor de oplaadstations zal lopen. Meer dan 800 meter laadinfrastructuur kan in één nacht worden geïnstalleerd. En als we het goed begrijpen kunnen bestaande elektrische voertuigen worden “opgewaardeerd” tot een inductief laadsysteem.
ElectReon heeft het systeem nu met behulp van een Renault Zoe succesvol getest op een stuk weg van 17 meter dat in Beit Yanai, Israël, is geïnstalleerd. Het bedrijf is erin geslaagd een energieoverdracht van 8,5 kW te realiseren en hoopt in de komende weken 15 kW te bereiken. De volgende test zal worden uitgevoerd op een traject van anderhalve kilometer, geïnstalleerd op het eiland Gotland, in Zweden.
Natuurlijk richt het bedrijf zich op dit moment op het openbaar vervoer en auto’s, maar het is niet onmogelijk om te denken dat de technologie uiteindelijk in motorfietsen kan doordringen.
De uitdaging blijft om te zien hoe de technologie presteert en reageert in landen als de Verenigde Staten en Canada. Leiden dramatische temperatuurschommelingen ertoe dat de wegen overuren maken? Daarnaast leidt het gebruik van strooizout vaak tot beschadigd asfalt en daardoor misschien tot een beschadigde oplaadinfrastructuur?
En misschien is het ook wel een combinatie van bovengenoemde denkrichtingen. Misschien is de slimme snelweg in combinatie met batterijwisselstations wel de totaaloplossing en de nieuwe norm voor de elektrificatie van transport. Zo ja, dan zijn we niet meer te stoppen.