Dat offroaden leeft in Nederland blijkt wel uit de opkomst bij een gemiddelde rit in Nederland. Een paar honderd man is echt geen uitzondering. En toch is er een klein probleem, want een paar deelnemers dreigen het volgens de MON en KNMV flink te verpesten voor de overgrote meerderheid. Zo schijnen een aantal rijders toch illegaal de natuur in te duiken en dat zorgt natuurlijk voor problemen. Overigens doet het probleem zich voornamelijk buiten het seizoen voor. Daarom proberen de MON en KNMV het seizoen ‘op te rekken’.
Een mooi voorbeeld is hierbij Mill. Eind september 2013 vond een succesvolle pilot plaats. Er zijn plannen om dit jaar opnieuw een rit in Mill te organiseren. Om de benodigde toestemming te verkrijgen, is het van groot belang dat offroaders ‘vooral niets doen wat niet mag’. Anders is de kans op Mill 2014 een stukkie kleiner.
Wanneer je – al dan niet in georganiseerd verband – de legale onverharde paden opzoekt, is het daarom volgens MON en KNMV – en ook wel volgens ons – van belang om je aan de onderstaande Offroadcode te houden.
Echt spannend is de code zoals verwacht niet, maar goed. Wij geven hem toch graag door.
– Offroadrijden doe je op legale, onverharde wegen die zich daartoe lenen.
– Rijd niet buiten deze paden en pas je rijstijl aan de omstandigheden aan.
– Wees hoffelijk voor omwonenden en andere weggebruikers en rijd rustig op de onverharde weg.
– Houd rekening met de staat van de wegen en bijbehorende bermen.
– Trek geen natuurreservaten in en begeef je niet op privéland of in de omgeving van gedenkplaatsen.
– Beschouw je hobby niet als een wedstrijd.
– Rijd met een wettelijk goedgekeurde motor én met een geldig motorrijbewijs.
– Zorg ervoor dat je correct bent verzekerd.
– Respecteer wetten en lokale/ regionale verordeningen.
– Rijd in kleine groepen.
Foto: KTM/Future7Media