De SWOV, het nationale wetenschappelijke instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, heeft maar weer eens een onderzoek naar ons gedaan. Eén van de aspecten die de verkeersveiligheid van motorrijders beïnvloeden is hun waarneembaarheid of opvallendheid in het verkeer. Dat wisten wij al vrij lang maar nu ook onderzoek dit uitwijst kan het gewoon niet anders dan de waarheid zijn.
Er zijn volgens het onderzoek aanwijzingen dat een deel van de ongevallen tussen een auto en een motorfiets komt doordat de motorrijder niet wordt opgemerkt. Vooral bij een links afslaande auto, wordt een tegemoetkomende motorfiets vaker over het hoofd gezien dan een tegemoetkomende auto.
De mate van opvallendheid wordt deels bepaald door hoe zichtbaar de motorrijder is en deels door de verwachting bij de automobilist om een motorrijder tegen te komen. Dit staat in het op 14 februari gepubliceerde SWOV-rapport over Conspicuity-related motorcycle crashes.
In het rapport bespreekt de SWOV de mogelijkheden om zowel de zichtbaarheid van de motorrijders als de verwachtingen bij de automobilist te verbeteren. Welke maatregelen er uiteindelijk ook zullen worden genomen, er zal volgens de SWOV altijd rekening moeten worden gehouden met de beperkingen van de mens. Of te wel, automobilisten en motorrijders zullen fouten blijven maken.
Het complete onderzoek is hier te lezen. Later meer over de mogelijke gevolgen van de proefneming.
Foto: ANP