Het was in Amsterdam dat het Amerikaanse Zero Motorcycles gisteren haar nieuwste telg presenteerde: De SR/F. Misschien niet een motorfiets met de meest pakkende naam maar dat heeft hij dan ook niet echt nodig. Kijk je naar hoeveel Newtonmeter koppel hij aan de grond brengt dan maakt het niet uit hoe hij heet. Je eerste reactie zal toch wel ‘wow’ zijn.
De streetfighter produceert namelijk 190 Nm koppel en 110 pk. Moeiteloos, want aangezien hij aangedreven wordt door elektrische ZF75-10 motor en ZF14.4 lithium-ionaccu heb je die hoeveelheid koppel al vanaf 0 toeren.
Computer
Toch is het niet daar waar de innovatie – waarmee het bedrijf de SR/F hoog aanschrijft – zit. Dat zit ‘m namelijk in de computer die het hele boeltje aanstuurt. Dat is namelijk een nieuwe die de naam ‘Cypher III’ draagt. Die brengt namelijk een stabileitscontrolesysteem van Bosch op de tafel waarmee de bestuurder in welke omstandigheden dan ook controle kan houden. Het is daarmee overigens de eerste elektrische productiemotorfiets die dit systeem heeft. In de topend modellen van merken als Ducati en BMW zagen we het systeem al eerder verschijnen.
Dat systeem heeft met name zijn werking in de tractiecontrole en het ABS dat tegengaat dat de radiale remmen blokkeren. Door de verschillende rijmodi kan de berijder de prestaties van de motor aanpassen met de app of via het dashboard. Je kunt kiezen uit Street, Sport, Eco of Rain. Daarnaast is het mogelijk om nog maximaal tien aangepaste modi aan te maken die bij jouw rijstijl passen. Verder zorgt de computer ervoor dat veel van de andere systemen aan elkaar verbonden worden. Besturing van die systemen gaat vanuit het dashboard en soms ook via de applicatie op je smartphone.
Koeling
Ter verlenging van de levensduur van de aandrijving heeft deze luchtkoeling gekregen. Dat heeft als voordeel dat veel van het routineonderhoud overbodig wordt en hij makkelijker naar zijn topsnelheid kan klimmen. Zero zegt dat deze rond de 200 km/u ligt. Een ‘volle tank’ ofwel een ‘lading’ brengt je 320 km in stadverkeer. Afhankelijk van welke van de drie oplaadmodules je kiest kun je de accu’s binnen een uur tot 95% opladen.
App
We schreven al over de applicatie waarmee je de motor op sommige punten kan aanpassen. Maar middels die connectiviteit heb je als berijder de mogelijkheid om de motor in nog vier andere hoofdgebieden te monitoren. Zo lees je bijvoorbeeld de status van de motor en waarschuwingen af. Waarschuwingen kunnen meldingen zijn van onverwachte bewegingen, de status van je motor kan bijvoorbeeld ook je motor via GPS zoeken als je vergeten bent waar je ‘m ook alweer hebt neergezet. Verder heb je informatie en opties over opladen, het delen van ritgegevens, systeemupgrades en updates.
Prijs
We constateren overigens ook dat de SR/F er proportioneel steeds wat meer gaat uitzien als een doorsnee motorfiets. De bollere afgeronde tank oogt toch net wat prettiger dan zijn wat blokkerige voorgangers zoals de DS. Qua prijs zit hij aan de hoge kant van de markt. De goedkoopste SR/F kost namelijk liefst € 20.890,-. Dat is de standaarduitvoering met 3 kW Rapid Charger. Wil je iets meet luxe door bijvoorbeeld een 6kW Rapid Charger, fly-screen, verwarmde handgrepen en aluminium stuuruiteinden? Dan betaal je € 23.090,-. Beide modellen zijn verkrijgbaar in de kleuren Seabright Blue en Boardwalk Red en vanaf april verkrijgbaar bij dealers verspreid over het hele land.
[justified_image_grid ids=28139,28140,28141,28142,28143,28144,28145,28146,28147,28148,28149,28150,28151,28152,28153,28154,28155,28156,28157,28158,28159]