Het is al een tijdje algemeen bekend dat Zero bezig is met de ontwikkeling van een nieuw model, genaamd de DSR/X. Technische informatie over de motorfiets ontbrak tot voor kort. Daar is nu verandering in gekomen, want het model heeft eindelijk een typegoedkeuring gekregen voor verkoop in Europa.
De modelnaam DSR/X klinkt alsof er gewoon een revisie plaatsvindt van de bestaande DSR, die het dichtst in de buurt komt van een adventure bike, met name in de Black Forest-uitvoering met koffers en windscherm. Maar het blijkt dat de DSR/X meer weg heeft van een volledig nieuw model. Het zou voor Zero gemakkelijk zijn geweest om de bestaande DSR Black Forest op te warmen voor zijn volgende avonturenmotor. Maar de verwachtingen op het gebied van elektrische fietsen gaan snel; het vermogen en de actieradius van de oude Black Forest zouden in het niet vallen bij die van Energica’s nieuwe Experia, die 102 pk en een actieradius van 225 km tussen twee oplaadbeurten claimt. Zero lijkt te zijn teruggekeerd naar de tekentafel voor de DSR/X en heeft een aantal van zijn nieuwste componenten en technologieën samengevoegd om een meer levensvatbare machine te creëren.
Uit de typegoedkeuring blijkt dat de DSR/X in drie versies wordt aangeboden, elk met een andere batterijconfiguratie. Het basismodel krijgt Zero’s ZF14.4 pack, zoals gebruikt in de bestaande DSR en de goedkoopste versie van de SR/F. Zoals de naam al suggereert, is dit een 14,4kW-batterij, en volgens de goedkeuringen geeft het de motor een bereik van 147 kilometer tussen oplaadbeurten, getest volgens de ISO 13064-1:2012-normen, die een specifieke rijcyclus voorschrijven met de meest energie-intensieve motorinstelling.
De volgende optie is een DSR/X met het ZF15.6 batterijpakket, waarmee de actieradius wordt uitgebreid tot 161 kilometer. Aan de top van de lijn staat de ZF17.3, die gebruik maakt van de grootste batterij-opties van Zero voor een bereik van 172 kilometer. Bedenk dat, zoals bij elke elektrische fiets, de actieradius afhankelijk is van het gebruik, en dat bij lagere snelheden veel meer kilometers kunnen worden afgelegd tussen oplaadbeurten. De opgegeven cijfers zijn ook zonder opties als de Power Tank, die een extra batterij toevoegt om de actieradius verder te vergroten.
Marathonmotor: Zero SR met een ton op de teller
Wat de prestaties betreft, is DSR/X goed voor een nominaal vermogen van 40 kW (53,6 pk) op te geven, wat hetzelfde zou zijn als de SR/F. Vergeet niet dat het kilowattcijfer dat op de typegoedkeuring wordt gebruikt, betrekking heeft op het ‘continu’ nominaal vermogen; dat is het vermogen dat onbeperkt kan worden gehandhaafd zonder oververhitting, en niet op een absolute piek. Voor kortere perioden is de motor van de SR/F goed voor een geclaimde 110 pk, dus hetzelfde zal waarschijnlijk ook gelden voor de DSR/X. De bestaande DSR, daarentegen, heeft Zero’s minder krachtige motor, goed voor 22 kW (30 pk) continu met een absolute piek van 70 pk.
De DSR/X lijkt ook aanzienlijk zwaarder te zijn dan de andere modellen van Zero. In de typegoedkeuring wordt het gewicht zonder batterij aangegeven in plaats van in rijklare toestand, maar volgens dezelfde meting is hij 30 kilo zwaarder dan de SR/F. Met hetzelfde accupakket betekent dit dat we een rijklaargewicht van ongeveer 256 kilo kunnen verwachten. Da’s behoorlijk fors, maar niet veel meer dan veel bestaande adventure bikes die op benzine rijden.
Die extra massa gaat gepaard met grotere afmetingen dan bij andere modellen. De wielbasis van de DSR/X is 1.424 mm, tegenover 1.450 mm bij de SR/F. De breedte is 914 mm, ongeveer 102 mm breder dan de SR/F in zijn smalste vorm, en kan oplopen tot 991 mm. Dit suggereert dat er opties zijn in termen van breedte van het stuur of koffers die de totale breedte van de motorfiets veranderen. De hoogte is ook variabel, wat mogelijk duidt op een verstelbaar scherm, met een laagste stand van 1.397 mm en een hoogste stand van 1.549 mm.
Al met al belooft de DSR/X een compleet nieuwe motorfiets te worden, waarmee Zero zich op een markt begeeft waar het nu nog niet mee concurreert. Of kopers van adventure bikes al klaar zijn voor een elektrische optie, met alle obstakels die daarbij komen kijken, valt nog te bezien. Maar met een groeiend aantal landen die plannen hebben om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor te verbieden, zou Zero zich wel eens op kunnen maken voor een belangrijk voordeel ten opzichte van de gevestigde orde in de komende jaren.