Het Britse ministerie van Verkeer heeft gisteren aangekondigd dat verkeersdeelnemers al dit jaar zelfrijdende voertuigen op de Britse wegen kunnen zien. Een en ander volgt op de afronding van een oproep tot het indienen van standpunten over het veilige gebruik van Automated Lane Keeping Systems (ALKS) en het effenen van de weg voor zelfrijdende auto’s door de Britse regering.
Uit de raadpleging, die liep van augustus 2020 tot oktober 2020, is gebleken dat ALKS-systemen die de geautomatiseerde laterale (links & rechts) en longitudinale (voorwaarts & achterwaarts) beweging van een voertuig regelen, wettelijk worden gedefinieerd als zelfrijdend – op voorwaarde dat ze een GB-typegoedkeuring hebben en er geen bewijs is dat het vermogen van het voertuig om zelf te rijden in twijfel trekt.
Deze automatische systemen voor rijstrookbewaking zijn ontworpen voor gebruik op snelwegen bij langzaam verkeer (tot 60 km/u) en stellen een voertuig in staat zichzelf op één rijstrook te besturen en zo nodig de controle terug te geven aan de bestuurder. Ze worden gezien als een middel om de veiligheid van de wegen te verbeteren.
Hoe werkt de adaptieve cruisecontrol van de Ducati Multistrada V4?
Gehoopt wordt dat het gebruik van geautomatiseerde voertuigtechnologie de menselijke fouten bij ongevallen zal verminderen, die naar verluidt een rol spelen bij meer dan 85% van alle ongevallen. Het zou ook een einde kunnen maken aan verkeersopstoppingen, waarbij alle voertuigen een constante snelheid aanhouden en met elkaar en met verkeerslichten communiceren om het verkeer in goede banen te leiden.
Radargestuurde cruisecontrol wordt ook gestaag geïntroduceerd in de motorfietsindustrie, bijvoorbeeld in de Ducati Multistrada V4 S en de KTM 1290 Super Adventure S – technologie waar ook Motor.NL-redacteur Ad van de Wiel zeer over te spreken is.