Het is lente en dan is het tijd voor de Bonhams Spring Stafford Sale. Bonhams veilt het hele jaar door allerlei auto’s, kunst en andere items, maar de Spring Stafford Sale is een grote internationale beurs voor klassieke motorfietsen zonder weerga.
De veilig wordt gehouden op 22 en 23 april, en zoals altijd zal fascinerende motorgeschiedenis de veiling passeren. Neem bijvoorbeeld deze Ducati 125cc Desmodromic ‘Barcone’ Grand Prix-motorfiets uit 1960, een machine waarmee niemand minder dan Mike Hailwood heeft geracet.
Voor racers in elk tijdperk kon betrokkenheid van de familie zeker een verschil maken, en Mike Hailwood was daarop geen uitzondering. Racen is nooit een goedkope bezigheid geweest en Mike’s vader, Stan, had de middelen om relaties aan te gaan met Ducati- hij werd zelfs de officiële distributeur van Ducati in Engeland aan het eind van de jaren vijftig. Dit hielp de veelbelovende en getalenteerde Mike om enkele Ducati eencilinder racemotoren in handen te krijgen – en niet te vergeten zijn eigen door Ducati getrainde monteur Oscar Folesani.
Harley-Davidson Strap Tank uit 1908 op veiling verkocht voor 785.000 euro
In 1960 was de hier getoonde Barcone 125 de laatste eencilinder Desmo die Ducati zou produceren, met het oog op een latere 250cc-machine. Hij werd Barcone genoemd vanwege het bootvormige carter. De motor heeft motornummer D1, in frame D1 en er zijn slechts vier van deze racers, genummerd D1 tot en met D4, bekend die ooit exclusief voor de racerij in dat jaar zijn geproduceerd.
Volgens fabrieksgegevens uit die tijd leverde de Barcone 21,8 pk bij 11.800 tpm, waarbij de motor tot 12.200 tpm kon draaien in de zesde versnelling. Deze motor werd geleverd met een zeer specifiek instructieblad voor een succesvol gebruik van de motor, inclusief oliespecificaties, hoe en wanneer op te warmen, geschikt brandstofgebruik en het advies om de cilinderkop eens in de drie tot vier races te strippen en schoon te maken voor de beste prestaties. Daarnaast werd klanten geadviseerd om elk raceseizoen de hele motor terug te sturen naar Ducati voor een complete vervanging van de cilinder en de zuiger.
Toen Hailwood de 125 Barcone D1 in handen kreeg, zo vertelt de geschiedenis, ging hij er onmiddellijk op uit en behaalde negen opeenvolgende 125cc-overwinningen op deze motor. Hij nam hem ook mee naar de Isle of Man TT van dat jaar, maar kwam helaas in de eerste ronde ten val. Nadat hij gerepareerd was, reed hij er nog meer overwinningen mee, voordat hij eind 1960 bij Honda tekende.
Nadat hij bij Honda had getekend, had Mike Hailwood al die Ducati’s natuurlijk niet meer nodig. Stan verkocht ze, maar de 125 Barcone D1 heeft een bekende en gedocumenteerde geschiedenis die helemaal teruggaat naar de Ducati-fabriek. De motor maakt al 41 jaar deel uit van de Forshaw-collectie en wordt aangeboden met een selectie documenten, waaronder het bovengenoemde instructieblad (geschreven in het Italiaans, met een handgeschreven vertaling in het Engels). Wat gereedschap, reserveonderdelen, zwart-wit foto’s en meer behoren ook tot de kavel.
Bonhams zegt dat het wordt aangeboden in ‘as found’, oftewel in onaangetaste staat. De Ducati heeft lotnummer 469 in de 2023 Bonhams Spring Stafford Sale. Naar verwachting zal de racer tussen £95,000 (€ 108.500,-) en £120,000 (€ 137.000,-) opbrengen.