Wanneer het gaat om veilingen en oldtimermotoren, weten we dat de prijzen hoog kunnen oplopen, maar hier hebben we een echte klapper te pakken. deze Cyclone V-twin uit 1915 is geveild voor het verbazingwekkende bedrag van €1.277.420 ($1.320.000) tijdens een veiling van het gespecialiseerde huis Ecum in Las Vegas, Nevada.
Slechts 14 exemplaren
Het is een motor met pedigree, compleet gerestaureerd door de ervaren restaurateur Stephen Wright, die in dezelfde periode ook een Indian V-twin Board Track Racer uit 1912 heeft gerestaureerd. Een van de bijzonderheden van de Cyclone is dat het de eerste motor met bovenliggende nokkenas is die in de Verenigde Staten werd geproduceerd. Onder liefhebbers heeft het een solide reputatie opgebouwd als de meest geavanceerde en zeldzame motor uit die tijd. Het maakte naam in de competitie, maar er zijn slechts veertien exemplaren geproduceerd, waarvan er nog maar vijf over zijn.
996 cc V-twin
De technische specificaties geven aan dat het wordt aangedreven door een V-twin motor met een 45°-cilinderhoek, 996 cc inhoud en een vermogen van 61 pk, gevoed door een Shebler-carburateur, uitgerust met een Bosch-magneetontsteking, een enkele versnelling, pedaalkoppeling en een kickstarter. Ondanks dat het een van de snelste motoren van zijn tijd was, ontbrak de voorrem, iets dat toen niet gebruikelijk was. Er is wel een achterrem met enkele schijf van 127 mm. Spectaculair in zijn opvallende gele kleur had de Cyclone voor- en achterbanden van 2,5/28” op stalen velgen, een onderliggende uitlaat en een zadel dat waarschijnlijk niet de meest comfortabel was, vooral omdat de voorvering simpelweg een veer was en het frame achteraan stijf was. Maar dat zal de onbekende en welvarende koper waarschijnlijk niet veel uitmaken.
Wat een bedrag, maar wat een motorfiets ook!
Ik betwijfel de juistheid van de een-na-laatste zin: “.. het frame achteraan stijf..” Volgens mij heeft de achterbrug een scharnierpunt vooraan en staat er een (dunne) bladveer rechtop tussen de zadelbuis en het achterspatbord. De veerweg zal niet heel groot zijn…