Yamaha heeft een innovatief patent ingediend voor een nieuw type actieve vering, dat er specifiek op gericht is om duiken van de voorvering bij het remmen en optillen van het achterwiel bij accelereren te minimaliseren. Deze technologie, iets soortgelijks wordt gebruikt in de MotoGP, zou kunnen worden toegepast op modellen zoals de Yamaha R1, MT-09 en R6, waardoor deze motorfietsen nog betere prestaties leveren en veiliger zouden kunnen worden.
Bij krachtig remmen geven de meeste rijders de voorkeur aan de voorrem, omdat je deze met de vingers nauwkeuriger kan controleren. Deze praktijk leidt echter vaak tot sterk duiken van de voorvering, waardoor het achterwiel grip verliest en de tractie vermindert. Dit fenomeen is een bekend probleem. Tegelijkertijd treedt bij accelereren het zogenaamde ‘squatten’ op, waarbij de achtervering wordt samengedrukt en de achterkant van de motorfiets zakt.
Yamaha’s patent
Het nieuwe patent van Yamaha beschrijft een systeem dat zowel het duiken van de voorkant als het optillen van de achterkant vermindert. Volgens de patentbeschrijving omvat de technologie een remsysteem dat zowel voor- als achterwielrem activeert. Tegelijkertijd maakt de veringregeling aanpassingen om het rijgedrag te verbeteren. Deze aanpassingen omvatten onder andere het verhogen van de ingaande dempingskracht van de voorvork, het verhogen van de uitgaande dempingskracht van de voorvork, het verhogen van de uitgaande dempingskracht van de achtervering en het verlagen van de veerreactiekracht van de achtervering.
Deze elektronische regeling zou het rijgedrag aanzienlijk kunnen verbeteren bij krachtig remmen en accelereren. Een soepelere vering biedt voordelen bij oneffenheden en verbetert de tractie, terwijl een hardere vering beter geschikt is voor nauwkeurige en snelle manoeuvres. De nieuwe technologie van Yamaha is erop gericht om het evenwicht tussen deze twee uitersten te vinden en zo een optimaal rijgedrag te waarborgen.
Mogelijke toekomstige toepassingen
Hoewel het nog onduidelijk is wanneer deze technologie in productie-motorfietsen zal worden toegepast, zou het een belangrijke vooruitgang kunnen betekenen in de ontwikkeling van sportmotorfietsen. Met name modellen als de Yamaha R1, MT-09, R7 en R6 zouden kunnen profiteren van deze innovatieve veringtechnologie en daardoor een betere controle en veiligheid bieden.
Overigens heeft bovenstaande foto geen betekenis met betrekking tot het patent.