Voor wat betreft nieuwe straatmodellen is het even rustig, maar het offroadseizoen loopt gewoonlijk een paar maanden uit de pas en dat betekent nieuws. Yamaha pakt serieus uit met de compleet vernieuwde YZ250F en YZ450F. Beide motoren zijn apart ontwikkeld, maar kennen wel veel overeenkomsten. De laatste jaren heeft Yamaha hard gewerkt aan de nieuwe onconventionele opbouw van de motorblokken, wat heeft geresulteerd in een ‘omgekeerde’ cilinder met inlaat aan de voorzijde en uitlaat aan de achterzijde.
Daarbij is de cilinder zelf achterover gekanteld. Voor het eerst heeft de 250F nu ook injectie, die met de optionele MX Power Tuner zelf af te stellen is. De vorm van het uitlaatsysteem heeft ook gevolgen voor het chassis dat nu compacter kan worden uitgevoerd met massacentralisatie als extra voordeel. De tank van 7,5 liter is centraler geplaatst en het hydraformed frame is op zich al een kunstwerkje. En dan is er nog het uiterlijk.
Ook de 450 heeft dezelfde achteroverhellende en omgekeerde cilinder, DOHC, het ‘snaking’ uitlaatsysteem, een nieuw chassis en noem maar op. Schakelen gaat nog soepeler door een herzien systeem, de brandstoftank is net als de 250 verschoven naar een centralere plek en de bodypanelen zijn herontworpen. Prijzen volgen.