Tja, als je je Yamaha YZF-R1 alleen maar berijdt zoals op bovenstaand plaatje dan is het volledige elektronicapakket misschien wel iets teveel van het goede. Een rustige straatrijder, die echter wel graag op een superbike rijdt, heeft immers niet zoveel aan tractiecontrole, wheeliecontrole, diverse rij-modi, een quickshifter en zelfs launchcontrole.
Komt het dan toch mooi even uit, dat er volgend jaar hoogstwaarschijnlijk een R1S op de markt komt. Een budgettair verantwoorde R1 die de nodige elektronica ontbeert, wellicht goedkope veringcomponenten heeft en die het misschien zelfs met andere remklauwen -geen monoblocks- doet.
Tja, je leest het: het is een beetje giswerk, maar wel gebaseerd op de in Amerika geregistreerde typenaam R1S met omschrijving ‘basismodel’. In die documenten valt trouwens te lezen dat de Yamaha R1S hetzelfde vermogen en gewicht heeft als de ‘gewone’ R1. Gezien de R1 in Nederland €20.999 kost, schatten we de prijs voor de R1S op €16- á €17.000. Áls -ie komt ja, áls…