Het geluid dat er een grote toekomst is weggelegd voor elektrisch wordt steeds sterker. Niet alleen voor scooters, maar juist ook voor motoren.
Is de toekomst elektrisch? Zekerheid hierover heb je nooit, omdat je niet exact op de hoogte bent wat er op de burelen van de grote motormerken allemaal wordt besproken. Zeker is wel dat een van de grootste motormerken richting een elektrische toekomst gaat bewegen. De nieuwe CEO van Yamaha, Yoshihiro Hikada (voorheen hoofd bedrijfsplanning), is niet alleen van plan om elektrische scooters te gaan bouwen, maar wil op korte termijn ook elektrische motoren aan het assortiment toevoegen.
De strategie van de Japanse reus is alles bij elkaar eenvoudig. Om te beginnen heeft Hikada een afdeling gecreëerd die – elektrische – motoren ontwerpt, met als doel een aandrijving te ontwikkelen die voor meerdere doelen toepasbaar is. De eerste stap is de komst van elektrische varianten van bestaande Yamaha scooters, met een vermogen van zo’n 1Kw. Dat vermogen zal in de toekomt zeker gaan groeien: het is voor Yamaha de te nemen stap waardoor elektrificatie van zwaardere motoren mogelijk wordt. Een en ander wordt ook ingegeven door verbeterde batterijtechnieken die sterkere batterijen opleveren en een grotere actieradius mogelijk maken.
En dat is niet alles. Dezelfde batterijpakketten kunnen door Yamaha ook worden ingezet voor de andere producten, zoals golfkarretjes en industriële robots, twee segmenten waarin het bedrijf van oudsher sterk is. Ook inzet in jetski’s, quads en ATV’s behoort tot de mogelijkheden. Kortom: het ontwikkelingspotentieel is enorm, maar alles hangt af van de ontwikkelingen van de batterijtechniek.
Op het vlak van elektrische scooters is Yamaha een samenwerking aangegaan met Honda. Dit verkeert allemaal nog in een pril stadium, maar het lijdt geen twijfel dat de beslissing om een elektrische aandrijflijn te ontwikkelen, afkomstig van een van de belangrijkste merken ter wereld, de markt van morgen aanzienlijk kan beïnvloeden.