Bij Yamaha mogen R&D-medewerkers vijf procent van hun tijd gebruiken aan het ontwikkelen van nieuwe innovatieve concepten en een van de dingen die dat heeft opgeleverd is de net gepresenteerde TY-E, een elektrische trialmotor.
Voordeel van een elektrische trialmotor is natuurlijk het enorme koppel dat direct beschikbaar is. Normaliter wordt bij een elektrische motor een automatische overbrenging gebruikt, maar in dit geval is er een handbediende hydraulische natte platenkoppeling om het gevoel te vergroten en de beheersing te maximaliseren. Het doseerbaar maken van het flinke koppel was de grootste uitdaging in de motorbesturingstechnologie.
Het CFRP, wat staat voor Carbon Fiber Reinforced Polymer, monocoque-frame is vederlicht en biedt plek aan een lichtgewicht lithium-ion accu en vanzelfsprekend is het plaatwerk minimalistisch om gewicht te besparen (hij weegt minder dan 70 kg) en de rijder bewegingsvrijheid te geven.
De Yamaha TY-E zal worden ingezet in de FIM Trial-E Cup die in 2018 uit twee evenementen bestaat. De eerste wedstrijd wordt op 14 en 15 juli in het Franse Auron verreden, de tweede in het Belgische Comblain-au-Pont op 20 en 21 juli.
Het is de 39-jarige Japanse vice-kampioen in de All Japan Trial Championship IA Superklasse, Kenichi Kuroyama, die de honeurs waar zal nemen.
[justified_image_grid ids=27277,27278,27279,27280]