De introductie van de Tracer 700 was een logische, want het veelzijdige blok leent zeg perfect voor het soort sportief toerwerk waar de Tracer 900 ook al op gericht was. Alleen de 700 is lichter in vermogen en gewicht, en nu weten we ook wat ‘ie qua prijs laat optekenen.
Met 8.999 euro heeft Yamaha met de Tracer 700 niet die directe aanslag op het segment kunnen doen. Wij hoopten in een kort specificatie-vergelijk dat de 700 qua prijs lekker dicht op zijn directe concurrenten kon gaan zitten, maar de Kawasaki Versys 650 en de Suzuki V-Strom 650 hebben prijs technisch toch wel een streepje voor op de Tracer.
En nog een best behoorlijk streepje ook. De Tracer 700 is namelijk liefst 700 euro duurder dan Suzuki’s V-Strom en op de Kawasaki Versys 650 verliest de Tracer al 1.000 euro. Fikse bedragen in zo’n zwaarbevochten deel van de markt.
Wat de Tracer wel in de kaart speelt, ondanks die hogere vanafprijs, is dat de V-Strom in deze vorm al meegaat sinds 2012. Kort om, die 700 euro extra levert je niet alleen een veel lichtere motor met meer vermogen op, maar ook wat nieuwer model.
SCHERP
Kijken we vervolgens bij Kawasaki, en dan ligt het meteen al heel anders. De Versys 650 is in de huidige incarnatie vorig jaar pas geïntroduceerd en is dus ook nog een heel stuk scherper geprijsd dan de Yamaha.
Je kunt dus wel stellen dat de Yamaha Tracer 700 goede kaarten in handen heeft, maar desondanks moet hij met die verkoopprijs straks wel behoorlijk aan de bak om het verschil te kunnen maken.
Foto’s: Kawasaki, Suzuki en Yamaha