Hoewel waterstof misschien niet de nummer één alternatief is voor benzinemotoren van motorfietsen, het heeft een groot potentieel voor het verminderen van de uitstoot van CO2 wereldwijd. Zoals we lezen op InterestingEngineering: ‘Van waterstofmotoren wordt gezegd dat ze de energiezekerheid beter kunnen veiligstellen dan motoren die op fossiele brandstoffen draaien. Voor het verminderen van de CO2-footprint hebben ze een hoop te bieden, want wanneer voertuigen op waterstof rijden komen er geen koolstofverbindingen vrij als bijproducten.’ Een waterstofmotor verbrandt blijkbaar ook sneller dan traditionele motoren, wat een nog directere gasrespons zou betekenen.
Kawasaki weet dit. Om de kracht van waterstof ten volle te benutten en in hun voordeel te gebruiken, heeft Kawasaki Heavy Industries (KHI) ’s werelds eerste schip gebouwd dat vloeibaar gemaakte waterstof transporteert, bekend als ‘The Suiso Frontier’. Het kan grote hoeveelheden vloeibaar gemaakte waterstof vervoeren tegen 1/800 van de oorspronkelijke CO2-footprint. Hoewel Kawasaki misschien nog niet is begonnen met het testen van deze energiebron voor hun motorfietsen, lopen ze wel op de troepen vooruit. En Yamaha wil daar bij zijn.
Nu Yamaha zich heeft gecommitteerd aan 100% CO2-neutraal in 2050, zijn we benieuwd waar de twee giganten mee komen. Immers heeft Kawasaki al gezegd dat we tegen eind volgend jaar drie nieuwe elektrische motoren kunnen verwachten. En met hun hoofd al in de carrosserie van een nieuwe waterstofmotorfiets, kunnen we de onthulling misschien begin 2024 verwachten…