vrijdag 22 november 2024

Yamaha registreert ook YZF-R9. En R15, R20, R25…

We naderen de climax. In de zomer van vorig jaar doken er geruchten op uit het Verre Oosten dat Yamaha bezig was met de ontwikkeling van een sportmotor op basis van de MT-09 driecilinder. Die zou dan, zoals Yamaha nou eenmaal doet, de Yamaha YZF-R9 gaan heten. Later, terwijl het basisconcept hetzelfde bleef (MT-familiemotor op een sportplatform voor weggebruik), verschoof de focus naar de… de CP2-twin, die onlangs is opgewaardeerd naar Euro 5 en de nieuwe MT-07 aandrijft.

De aanleiding was een artikel van Young Machine, waarin werd bevestigd dat Yamaha werkt aan een YZF-R7. De YZF-R7 is al opgegeven als zekere starter in het MotoAmerica-kampioenschap. Toen volgde het nieuws van de merkregistratie van een model op basis van het CP2-blok in de CARB-register (het USA-motorregister), wat een einde leek te maken aan de affaire, in afwachting natuurlijk van het definitieve model.

Racertest EAB Racing Ten Kate Yamaha YZF-R6 en YZF-R3

Een reeks nieuwe Yamaha-modellen

En toch, opnieuw in de USA, is een hele reeks handelsmerken geregistreerd, die suggereren dat het gamma zowel naar boven toe zal uitbreiden – het vlaggenschip YZF-R1 buiten beschouwing gelaten – met een YZF-R9 aangedreven door het CP3-blok als naar beneden toe, met een YZF-R15 (die een 125 of een 150 zou kunnen aanduiden) en een YZF-R20/R25, die vrijwel zeker een 200 en een 250 zullen aanduiden. Daarna is er een hele reeks acroniemen, zonder het YZF-voorvoegsel (R1, R2, R3, R4…), die Yamaha wellicht heeft gedeponeerd gewoon om ervoor te zorgen dat de R+nummer naamgeving niet wordt gebruikt door rivaliserende fabrikanten, zoals bijvoorbeeld Peugeot heeft gedaan door alle nummers met “0” ertussen te patenteren.

Aangezien het hier registraties voor de Amerikaanse markt betreft, is het gemakkelijk genoeg voor te stellen dat deze modellen ook mondiaal geleverd worden, met verschillende voorkeursbestemmingen. De voorstellen met een kleine cilinderinhoud zullen uiteraard voor Azië worden ontworpen, die met een grote cilinderinhoud voor het Westen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen