Het gebeurt vaak dat motorfabrikanten hun modellen stopzetten zonder er al te lang bij stil te staan. Of we het nu hebben over Yamaha die de R6 afstreept of Harley die ondermaats presterende modellen schrapt, sommige trouwe klanten zouden het op prijs stellen om nog een laatste jaar de tijd te hebben om uitgaande modellen aan te schaffen. Yamaha heeft de roep gehoord en na 43 jaar wordt 2021 het jaar van de afscheidstournee van de SR400.
De Yamaha SR400, die sinds 1978 in Japan verkrijgbaar is, was oorspronkelijk een spin-off van Yamaha van de veel bekendere XT500. Om in het Japanse licentiesysteem als een sub-400cc machine te worden geclassificeerd, werd de krukas gewijzigd en de slag verkleind, wat resulteerde in een 399cc eencilinder. Dankzij het eenvoudige ontwerp en de klassieke styling, kreeg de SR400 al snel een enthousiaste aanhang.
Vasthoudend aan eenvoud en functie, heeft de SR400 nooit een elektrische start gehad. In plaats daarvan koos Yamaha voor een kickstarter en een kijkglas in de cilinderkop om het optima bovenste dode punt te bepalen. Het blok bleef ook hetzelfde, met het dry sump oliesysteem dat de framebuizen gebruikte als oliereservoir. Yamaha was vaak van plan om de koplamp en de ronde snelheidsmeter/teller te vernieuwen, maar dat is er nooit van gekomen.
Video: Yamaha MT-07 2021 test
In 2010 werd de Yamaha SR400 voorzien van brandstofinjectie voordat hij in 2014 zijn intrede deed in Europa, Australië en de Verenigde Staten. Modernisering stond nog steeds laag op de prioriteitnlijst. Halverwege de jaren tachtig kromp Yamaha het achterwiel tot 18 inch en stapte over van trommelremmen naar schijfremmen. Het merk verruilde ook de gegoten aluminium wielen voor gespaakte wielen om in lijn te blijven met de retro-esthetiek van het model.
In 2021 is de Yamaha SR400 verkrijgbaar – niet in Nederland – in twee standaard opties en met een limited-edition. Met slechts 1.000 beschikbare exemplaren, zal de Final Edition Limited voorzien zijn van een speciale sunburst verflaag, bronzen velgen en Yamaha-badges. In een tijd waarin adaptieve cruise control en launch control doorsijpelen naar motorfietsen, is het triest om deze klassieker uit te zwaaien. Maar Yamaha geeft ons tenminste nog een jaar om de SR400 te eren.