woensdag 30 oktober 2024

Yamaha Motor denkt aan duurzaamheid en introduceert gerecycled staal voor motorfietsverpakkingen

Yamaha Motor kondigt aan dat het zal beginnen met het gebruik van koolstofarm, gerecycled stalen platen geproduceerd in elektrische ovens als grondstof voor de verpakkingsframes die worden gebruikt voor het vervoer van motorfietsen, en zal geleidelijk het gebruik van dit materiaal uitbreiden. Dit is de eerste keer in Japan dat stalen platen uit elektrische ovens worden gebruikt voor verpakkingsframes voor motorfietsen (volgens onderzoek van Yamaha Motor van juli 2024).

Deze stalen platen zijn gerecyclede materialen die worden geproduceerd door schroot in een elektrische oven te smelten en vervolgens tot platen te walsen. In vergelijking met conventionele materialen gemaakt van ijzererts en cokes die in een hoogoven worden gesmolten, produceren deze materialen aanzienlijk minder CO2 tijdens de productie. Vanaf oktober 2024 zal Yamaha Motor beginnen met het gebruik van deze gerecyclede stalen platen van Tokyo Steel Manufacturing Co., Ltd. (Tokyo Steel) voor zijn verpakkingsframes voor motorfiets verzendingen, met plannen om het gebruik ervan geleidelijk verder uit te breiden, waardoor het aandeel gerecycled materiaal in de verpakkingsframes wordt verhoogd.

Motorfietsen: de door werkgevers vergeten oplossing voor verkeersdrukte

Het staal wordt voornamelijk gemaakt van schroot verkregen uit gesloopte gebouwen, afgedankte huishoudelijke apparaten, verschrotte auto’s en dergelijke, en de materiaaleigenschappen, kwaliteit en geschiktheid voor gebruik in verpakkingsframes zijn getest en bewezen door een samenwerkingsverband tussen Tokyo Steel en Yamaha Motor.

Yamaha Motor werkt, in lijn met zijn Yamaha Motor Group Environmental Plan 2050, aan het koolstofneutraal* worden van zijn volledige toeleveringsketens, inclusief de bedrijfsactiviteiten, tegen 2050. Terwijl het bedrijf werkt aan het bereiken van dit doel en uiteindelijk overschakelt op 100% duurzame materialen, zet Yamaha Motor zich in voor het aannemen en verder uitbreiden van het gebruik van groene en gerecyclede materialen.

*Emissies als direct gevolg van bedrijfsactiviteiten (Scope 1 en 2) en emissies daarbuiten (Scope 3).

Voor sommige verpakkingsframes voor het verzenden van motorfietsen wordt laag-koolstof, gerecycled staal gebruikt dat in elektrische ovens wordt geproduceerd.
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen