zaterdag 22 februari 2025

Yamaha introduceert Series Parallel HEV, een hybride voor motoren

We hebben inmiddels een aantal elektrische motorfietsen gereden, dus we kunnen je uit ervaring vertellen dat er zowel goede als slechte punten aan deze categorie kleven. Hoe je er uiteindelijk over denkt, hangt af van verschillende factoren.

De kortste samenvatting is: als je vaak heen en weer pendelt in verkeer met veel files en je hoeft niet veel snelwegkilometers te maken die de batterij leegtrekken, dan zijn ze geweldig. Aangenomen dat je het leuk vindt én dat je bereidt bent veel te betalen. Maar dat is een ander onderwerp.

Unieke Yamaha R1 Valentino Rossi Road/Track Replica te koop voor 42.000 euro

Het aantal motorfietsproducenten dat anders denkt over de dilemma’s van elektrische motorfietsen is verdubbeld. Eerst was er Kawasaki met de Ninja 7 en Z7 Hybrides. En nu heeft Yamaha zijn nieuwe technologie voor hybride elektrische voertuigen – genaamd Series Parallel HEV – geïntroduceerd met een korte introductievideo in het Japans, maar de diagrammen zijn in het Engels gelabeld.

In een gemodificeerde XMAX is een generator direct op een verbrandingsmotor aangesloten. Je kunt de scooter elektrisch – bij wat Yamaha vaag beschrijft als ‘normale snelheden’ – rijden en regeneratief remmen om wat energie terug te geven aan de batterij. De scooter schakelt op hogere snelheden over naar de verbrandingsmotor. Vraag je tussentijds om meer snelheid – inhaalactie – wordt de elektrische aandrijving opnieuw geactiveerd worden, waardoor je een powerboost krijgt. Aangezien dit slechts een voorlopige introductie van het Series Parallel HEV-concept is, zijn de volledige technische details nog niet beschikbaar.

Maar heeft Yamaha de intentie om deze Series Parallel HEV-technologie ook in andere tweewielers te gebruiken? Daarin is Yamaha vrij duidelijk: het wil eigen hybride motorfietsen – ook ‘grote’ – ontwikkelen en niet alleen scooters.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen