Mooi? Lelijk? Over smaak valt niet te twisten, maar dat doe je automatisch toch na het zien van deze Gen-Ryu. Alle echte innovatie zit trouwens onder dat weelderige plastic.
Benzine slurpend
Als Yamaha in 2005 de Gen-Ryu voor het eerst toont op de Tokyo Motor Show valt vooral het design op. Het lijkt op een Cadillac die een manga-stripboek inreed en er gehalveerd uitkomt. Het ding voert je moeiteloos terug naar de dagen dat benzine slurpende met vleugels en chroom uitgeruste V12’s het Amerikaanse straatbeeld bepaalden. Deze motor is allesbehalve dat.
Elektro en benzine
De Gen-Ryu had juist een voorbeeld van zuinigheid kunnen zijn. In het aluminium frame huist namelijk niet alleen het blok van een YZF-R6, maar ook een elektromotor. De motor combineert het topvermogen van een 600cc vier-in-lijn met de trekkracht van een elektromotor. Het elektrische/brandstof duo moet gebroederlijk het gevoel van een literzware machine geven.
Bevreemdend
De enkelzijdige voorwielophanging lijkt rechtstreeks uit de toekomst te komen, maar kijk goed en je ziet plotseling een vertrouwd beeld. We kennen de voorkant van de GTS1000. Nog even en je mag dit prototype een bont allegaartje van ouwe Yamaha-meuk noemen. Naast het R6-blok en GTS1000 voorkant, komen die zijkoffers ook bekend voor. Alles bij elkaar opgeteld is het eindresultaat echter bevreemdend en fascinerend.
Noise canceling system
De elektronica is gedeeltelijk ingehaald door de tijd. Adaptieve cruisecontrol was in 2005 nog science fiction, nu is het realiteit. Dat geldt ook voor bochtverlichting. Het noise canceling system dat het geluidsniveau achter de stroomlijnruit terug brengt, lijkt nog altijd ingevlogen uit de toekomst. Het geeft de mogelijkheid om gesproken bevelen te geven aan het navigatiesysteem. Spiegels ontbreken, de Gen-Ryu werkt met achteruitkijkcamera’s.
Ruimteschip
Het weelderige – noem het desnoods buitenissige – lijnenspel maakt de tongen los, maar leidt wel af. Het gaat bij dit prototype niet om een kruising tussen een Cadillac en Vespa. Het gaat om de kruising tussen elektro en brandstof. Als het om hybride-motoren gaat, zijn we in 2019 niets opgeschoten. Dit ‘ruimteschip’ had daarin verandering kunnen brengen.