Nieuwe octrooiaanvragen van Yamaha onthullen details over een nieuwe camera die waarschijnlijk op de toermodellen gemonteerd wordt, met de Tracer 9 GT+ als eerste kandidaat of misschien een ander, nieuw model. In de octrooien, aangeduid als ‘detectie-apparaat’, lijkt de camera deel uit te maken van een rijhulpsysteem met rijbaan- en botsingsdetectie, en een automatisch koplampsysteem. De tekeningen tonen de voorkant van een motor met dubbele koplampen en een elektrisch verstelbare ruit. De dubbele koplampen maken stabiele montage van de camera mogelijk zonder aparte beugel. De elektrische ruit lost een minder voor de hand liggend probleem op. Om de camera te beschermen tegen vuil en puin, heeft deze een transparante afdekking die naadloos is geïntegreerd in de voorkant en bevestigd met snelkoppelingen voor gemakkelijke reiniging. Omdat deze afdekking makkelijk te stelen is, speelt de elektrische ruit een belangrijke rol: de bevestigingsbouten zijn alleen toegankelijk als de ruit omhoog staat, waardoor ze onbereikbaar worden als de ruit automatisch omlaaggaat bij een geparkeerde, uitgeschakelde motor. Dit principe is vergelijkbaar met de BMW R 1250 RT, waar de verlaagde ruit de toegang tot de navigator blokkeert.
Nieuw model of update?
Hoewel andere Yamaha-octrooien een opbergvak aan de rechterkuip laten zien, bieden de illustraties momenteel geen duidelijk beeld van de complete motor. We weten dus niet of het een evolutie van de Tracer-serie of een geheel nieuw model betreft. We wachten op meer geruchten, die mede dankzij de geplande update van Yamaha naar Euro 5+ de komende weken zullen verschijnen.
Met alle respect, maar volgens mij bedoeld U de K 1600 GT en GTL waar met de ruit omlaag de Navigatie beschermd wordt voor diefstal. Op de RT is het alleen mogelijk indien een extra schakelaar( te bestellen via Wunderlich) ingebouwd wordt. Heb 7 jaar de 1600 GTL gereden en rij nu al 6 jaar op de RT (met de Wunderlich access.