Amper een week na het debuut van de NEO’s met kleine cilinderinhoud, kwam Yamaha met een tweede onthulling: de E01 elektrische scooter, compleet met een 8,1 kW (ongeveer 11 pk) motor die ruwweg 30 Nm produceert.
Hoewel de E01 misschien nog niet in productie is, blijkt uit de officiële onthulling dat de actieradius van deze schone scooter naar verluidt ongeveer 104 kilometer bedraagt op een enkele lading. Niet slecht, als je bedenkt dat het opladen kan gebeuren via drie verschillende systemen: een snellader, een normale lader en een draagbare lader (waarbij de draagbare lader wordt meegeleverd bij de aankoop van de E01).
Documenten onthullen details Harley-Davidson 338R
De snellader zal in ongeveer een uur van nul naar 90% volledige lading kunnen verzorgen, waardoor de E01 zeer goed in staat is om te concurreren met de rest van de elektrische markt als het gaat om bruikbaarheid.
Mocht je je weg willen vervolgen met de normale lader, dan ben je in ongeveer vijf uur volledig opgeladen, terwijl de draagbare lader (meer voor noodgevallen of gemak dan iets anders) een lastige 14 uur nodig heeft om zijn volledige capaciteit te bereiken.
Dus wat is het echte verschil tussen de NEO’s en de E01?
Afgezien van de vermogensspecificaties heeft de E01 een vaste batterij. Als zodanig verschilt het van de NEO’s en is het niet en scooter met een verwisselbare batterij, waarvoor het Honda, KTM, Piaggio en Yamaha-consortium opteert.
De E01 zal later dit jaar worden vrijgegeven voor testen in bepaalde belangrijke markten. Voor Japan, Europa, Taiwan, Indonesië, Thailand en Maleisië worden vanaf juli 2022 demonstratie-testmodellen ingezet.
Andere pluspunten van de E01 zijn de ‘massacentralisatie en het verminderde onafgeveerde gewicht’ (een enorm voordeel, dankzij Yamaha’s aandacht voor ergonomie), evenals een supertoegankelijke (lees: lage) zithoogte van 754 mm, in aanvulling op de 13-inch wielen en de riemaandrijving.
De hele machine weegt iets meer dan 158 kg, met vering in de vorm van een telescopische voorvork (en achterbrug), en schijfremmen om de besturing lekker pittig te houden.
Dit is wat we weten over de release op de Japanse markt dit jaar:
‘Van 9 mei tot en met 22 mei 2022 kunnen Japanse aanvragers die 20 jaar of ouder zijn en een klein motorrijbewijs hebben (en die ook een creditcard op hun naam hebben), zich aanmelden voor een beperkt leaseprogramma op een van de 100 individuele E01’s. De maandelijkse kosten voor een E01 in dit leaseprogramma bedragen 20.000 yen, inclusief belasting – wat neerkomt op ongeveer € 152,- per maand.”
‘Het programma duurt een vaste periode van drie maanden, en rijders kunnen overal in het land gevestigd zijn. Zodra de aanvragen zijn goedgekeurd, kunnen nieuwe E01-leasehouders hun scooters tussen 1 juli en 31 juli 2022 ophalen bij Yamaha-dealers in het hele land.’