Wanneer je aan Gerona denkt, dan denk je eerder aan de Costa Brava dan aan Yamaha, en als je aan Yamaha denkt, dan denk je eerder aan motoren of piano’s dan aan fietsen. En toch hebben Gerona en Yamaha vanaf nu een zekere assosciatie met elkaar, want deze prachtige locatie vol van kust, heuvels en bossen was het decor waarin we de nieuwste Yamaha Ebikes konden uitproberen.
Wie is zijn motor vergeten in de trein?
Geen nieuwe combinatie
Yamaha en elektrische fietsen zijn overigens geen nieuwe combo. De eerste stappen werden al in 1993 gezet met de Yamaha PAS. Een eclatant succes was dat niet, zeker niet in Europa waar we gerust kunnen stellen dat deze fiets zijn tijd ver vooruit was. Zover, dat er gewoon nog geen markt voor bestond. Voor de Japanse thuismarkt is Yamaha wel altijd Ebikes blijven bouwen, net zoals het ook steeds actief is geweest als innoverende producent van elektromotoren voor andere fietsmerken zoals Giant, Hibike en Raymon.
Drie modellen
Yamaha bestrijkt de markt met drie modellen die telkens in de maten S, M, L beschikbaar zijn.
- Voor de stadse rijder is er de Crosscore (tech specs Crosscor).
- Voor de Gravel rijders is er de Wabasch (tech specs Wabash).
- Hardcore terreinmannen en -vrouwen zullen dan weer uitkomen bij de Moro (tech specs Moro 07)
Voor Crosscore en Wabash zullen in de toekomst trouwens nogal wat accessoires, zoals spatborden en bagagedragers, beschikbaar worden.
Crosscore
Maar wat zegt dat nu allemaal in de praktijk? Om daar een antwoord op te kunnen geven, klommen we op het zadel en traptwn ons voort over de steile, bochtige heuvels langs de kust. De Crosscore heeft de PW-ST-aandrijving, lees een max koppel van 70 Nm via kettingoverbrenging, geput uit een batterij van 500 Wh. De groep van dienst is de Shimano Alivio, een goede deal op het vlak van de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Alles bij elkaar is de uitrusting behoorlijk goed en valt de fiets op door zijn stijve frame, wendbaarheid en rijcomfort, en dit alles met een lichtjes sportieve rijhouding. De elektrische ondersteuning is instelbaar in vijf standen en zeer is progressief. Aan boord heb je een goed afleesbaar display met een duidelijke interface die vijf verschillende standen aangeeft, waaronder een automatic support. Twee ingebouwde torque-sensoren (de ene op het achterwiel die meet hoeveel kracht je op de pedalen zet, de andere is een hellingshoeksensor) stellen de elektronica in staat zelf te bepalen hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Onthoud dit, want alle drie hebben ze deze prettige feature aan boord. De Crosscore klimt zonder moeite over de steile hellingen, de automatic support werkt perfect en de progressieve krachtoverbrenging maakt het allemaal vertrouwd. Als dit de fiets voor je is, weet dan dat er twee beschikbare kleuren zijn: wit en munt.
Moro
De Moro is het soort fiets dat ze vooraf op je gewicht afstellen, en dan weet je dat er wat te wachten staat. In dit geval waren dat mooie, snelle singeltracks door de bossen met technische downhills en steile technische klimmen over wortels, rotsen en omgevallen bomen. Ook technische, zanderige afdalingen neemt de Moro gemakkelijk. De aandrijving hier is de PW-X3 met een max koppel van 85 Nm, dat via de ketting gehaald wordt uit een batterij van 500 Wh. De Moro is op alle gebied een perfect uitgerust pakket, vooraan afgeveerd met Rockshox Lyric (160 mm) en achteraan met Rockshox Super Deluxe Select. Het display koppelt via bluetooth met je smartphone, ANT+-technologie etc.
Opmerkelijk aan de Moro is het gepatenteerde Dual Twintube Frame, dat bestaat uit twee bovenbuizen met geïntegreerde achterdemper en twee onderbuizen waarin de batterij is verwerkt. Het maakt de fiets extra stijf en wendbaar. De Moro draait op de Shimano XT 12 speed. Qua display en automatic support is het verhaal identiek aan wat we hierboven beschreven voor de Crosscore. Het remmenpakket verschilt uiteraard wel, de Magura MT5 remmen zijn extreem krachtig maar zeer progressief, wat nodig is voor technische downhills waarin de snelheid varieert.
Wabash
Met de Wabash trokken we in wisselvallig weer met regenvlagen over gravelpaden, singeltracks en zandpaden van heuvel naar heuvel. Ook hier kettingaandrijving en PW-ST met een maximale koppelwaarde van 70 Nm. De batterij levert 500 Wh en het display heeft dezelfde layout en mogelijkheden als de andere modellen, inclusief de automatic support. Wat opvalt is dat de Wabash totaal niet extreem is qua geometrie. Het heeft hetzelfde frame als de Crosscore maar dan met een vaste vork, typisch gravelstuur en geveerd zadel. De Wabash wordt bij Yamaha de Ténéré 700 onder de fietsen genoemd. Hij schakelt via de Shimano GRX en kan rekenen op potige remmen. Het verende zadel doet perfect zijn werk, en verder kan de Wabash met allerlei accessoires vervolledigd worden tot de perfecte allrounder. Ook hier kan je terugvallen op een stijf frame dat een allesoverheersende indruk geeft van stabiliteit en wendbaarheid.
Wanneer te koop
De verkoop verloopt online. Je kan de fietsen zelf bestellen en deze thuis of bij de dealer laten afleveren. Bestellen kun je ook samen met je dealer doen. Dan wordt de fiets ook bij de dealer geleverd en nagekeken. Yamaha-dealers worden uiteraard ook opgeleid om de nodige service na verkoop te kunnen bieden. Voor meer info en prijzen verwijzen we je overigens ook graag door naar dezelfde online kanalen en uiteraard naar je dichtstbijzijnde Yamaha-dealer. Al vanaf maart 2023 zullen de Ebikes in de showroom staan en kunnen ze bij de dealer ook getest worden.