Workhorse Speed Shop heeft zijn nieuwste custom creatie onthuld – de FTR AMA, de eerste van twee langverwachte Indian FTR builds door Brice Hennebert.
Brice Hennebert staat bekend om zijn unieke creaties en heeft al twee versies van Appaloosa – de Indian Scout gebaseerde sprintracer – onder zijn meritus staan. Brice kreeg de opdracht om twee zeer speciale FTR’s te bouwen voor twee broers, de Black Swan en de FTR AMA.
Terwijl Black Swan nog onthuld moet worden, vroeg de ene broer om een tweede build voor zijn broer. Het resultaat is de FTR AMA, een heldere en imposante motorfiets met een hardcore jaren ’80 randje.
Brice Hennebert – Workhorse Speed Shop
‘De opdracht was vrij open, iets kleurrijks en zo scherp als een oorlogstank. De enige beperking was dat de lak geïnspireerd moest zijn op de Martini Racing livery. Na wat onderzoek en brainstormen met mezelf, baseerde ik de look op AMA SBK-racers uit de jaren 80 en de rally-auto’s uit dezelfde tijd. De belangrijkste invloeden waren de Lancia Delta HF gemengd met Bol d’Or 750’s en wat muscle bike DNA.’
Brice begon begin februari 2021 aan zijn klus en zijn eerste beslissing was om een rechtopstaande rijpositie te behouden, door het originele stuur te gebruiken. Zo bleef hij dicht bij de originele FTR. Maar na die beslissing zou er heel wat gaan veranderen.
Brice Hennebert – Workhorse Speed Shop
‘Black Swan was een kleivormig ontwerp, maar voor deze motor besloot ik een andere richting in te slaan wat betreft het ontwerpproces. Ik heb een direct CAD-ontwerp gebruikt, gebaseerd op een 3D-scan van het FTR-chassis. Vervolgens zijn alle carrosseriedelen 3D-geprint en versterkt met koolstofvezel.’
De 3D-geprinte ‘kuip’ herbergt een PiAA-raceverlichting en ondersteunt de Setrab-oliekoeler eronder. Achter de voorplaat zit het originele dashboard van de nieuwe Indian Chief, een ontwerp dat meer in de retro racesfeer past, maar met alle opties van een moderne machine, zoals connectiviteit en USB.
De geprinte module waarin het zadel en het achterlicht zijn verwerkt, is tevens de accuhouder. De accu is naar achteren verplaatst als knipoog naar de endurancemotoren. Het zadel is bekleed met zacht geborsteld leer door Jeroen van Silver Machine, een vaste medewerker, en het achterlicht is aangepast voor gebruik met LED’s.
Om plaats te bieden aan de luchtfilters werd de inlaat opnieuw ontworpen en 3D-geprint, terwijl er twee aluminium benzinetanks werden gefabriceerd die passen bij de nieuwe carrosserie. De twee aluminium tanks zijn met elkaar verbonden via AN10-connectoren en hebben een inhoud die overeenkomt met de 14 liter van de originele motorfiets.