De grootste fractie van het Europees Parlement – de EVP (Europese Volkspartij) wil het verbod op nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor op de lange(re) baan schuiven. Dat blijkt uit een voorstel dat persagentschap Reuters kon inkijken.
Noodlijdende industrie
Het plan van de centrumrechtse Europese Volkspartij (EVP) – die een meerderheid heeft in de Europese Commissie én voorzitter Ursula Von der Leyen in de rangen heeft – komt niet uit de lucht gevallen. Sinds enkele maanden smeken de Europese autofabrikanten immers om de noodlijdende Europese auto-industrie uit de nood te helpen. De sector verkeert in zwaar weer, waarbij duizenden banen op de tocht (cfr. Volkswagen, Audi,…) staan. Enerzijds door de zwakke vraag, maar ook door de Chinese overrompeling van de automarkt en de tegenvallende verkoop van elektrische voertuigen. In het document eist de EVP dat ‘het verbod van de Europese Unie op de verkoop van nieuwe auto’s met CO2-uitstoot in 2035 moet worden teruggedraaid’. Kwestie van de verkoop van auto’s met (al dan niet hybride) verbrandingsmotoren op biobrandstoffen en andere alternatieve brandstoffen ook na deze datum nog toe te staan.
Techniek duurzame brandstoffen: redt maïs na 2035 de verbrandingsmotor?
15 miljard euro boetes
In het ontwerpdocument van de EVP staat ook dat autofabrikanten moeten worden beschermd tegen de nakende risico’s en gevolgen van strengere CO2-limieten. Luca de Meo, voorzitter van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) en bestuursvoorzitter van Renault, haalde onlangs nog aan dat het huidige EU-beleid betekent dat de industrie mogelijk 15 miljard euro aan boetes riskeert. Waardoor er minder geld beschikbaar zou zijn voor investeringen. “Zij die de regels hebben opgesteld, hebben helaas niet gezorgd voor de noodzakelijke marktomstandigheden, laadinfrastructuur, stabiele stimuli, energieprijzen,…”, aldus de Meo. De Renault-topman stelt dat de aanpassing van de CO2-limieten (vanaf 2025) dringend aangepakt dienen en dat er nog 10 jaar nodig is om een oplossing te vinden voor het verbod op verbrandingsmotoren voor 2035. De EVP wil de limieten voor 2025 op z’n minst uitstellen tot 2027, of de naleving versoepelen van de nieuwe regels. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Motorrijders
Al goed en wel, maar wat heeft de automarkt met mij en mijn motor te maken? Vooralsnog is er vanuit Europa geen deadline vastgelegd voor motorfietsen met een verbrandingsmotor. Toch zou het doek – naar algemene verwachting – niet veel later vallen dan bij de wagens. Laat ons hopen dat de EVP haar idee doorgedrukt krijgt en de motorsector ook iets meer tijd krijgt om aan een oplossing te werken die naast elektrisch rijden overeind kan blijven…