donderdag 21 november 2024

Wordt dit de nieuwe Honda CB1000 Hornet?

Na de octrooiaanvragen die Honda de afgelopen maanden heeft ingediend, krijgt de mogelijke CB1000 Hornet vorm dankzij de hand van de Japanse ontwerper Shinji Miyakubo.

De hedendaagse Maxinaked-motoren maken bijna allemaal gebruik van de supertechnologische elektronische pakketten die standaard op de Supersport-motoren worden gemonteerd, die nodig zijn om de steeds dichterbij komende vermogens van bijna 200 pk te temmen, of zelfs te overtreffen, zoals het geval is bij de Ducati Streetfighter V4, de MV Agusta Brutale 1000 of de nieuwe BMW M 1000 R. De minst krachtige in dit segment is de Honda CB1000R, met een opgegeven vermogen van 145 pk, maar het Japanse merk is aan het werk gegaan en heeft de afgelopen maanden enkele octrooiaanvragen ingediend die aanvankelijk deden denken aan een facelift van de huidige naked bike, maar bij nadere beschouwing lijkt het project volledig nieuw te zijn en voort te komen uit het platform van de Supersport-modellen. Laten we eens kijken waar het om gaat.

Evolutie Honda Africa Twin: van ‘Koningin van de woestijn’ tot allround topper

Als je kijkt naar de tekeningen van de Japanse ontwerper Shinji Miyakubo, zie je dat de motor is geïnspireerd op de huidige CB750 Hornet, met hoekige en moderne lijnen die bepaalde concepten overnemen van de eerste serie van de Japanse maxinaked, maar uiteraard wordt het bijgewerkt met de mechanica van de vier-in-lijn van 999 cc met ongeveer 190 pk, inclusief aerodynamische vleugels. Ook de enkelzijdige achterbrug en de vier uitlaten die onder de motor door lopen, zijn afkomstig van de eerste CB1000R. Het is een model dat afwijkt van de huidige Neo Sport Café-familie van de CB-modellen en dat volgens geruchten uit Japan mogelijk al volgend jaar wordt toegevoegd aan het gamma.

Er zijn nog geen officiële berichten van de Honda-fabriek, maar de interpretatie van de Japanse ontwerper komt sterk overeen met wat de troef van Honda zou kunnen zijn om het gat in het segment van de grote naked bikes op te vullen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen