Het bestaat al sinds 2010 maar is onlangs pas voor de eerste keer in een motorhelm toegepast. Koroyd lijkt op een stapel samengeplakte rietjes. En dat moet helmen niet alleen langer mee laten gaan maar ook nog eens veiliger maken. Maar worden helmen nog veiliger met dit zogenaamde ‘Koroyd’?
Eindig
Een moderne motorhelm is meestal opgebouwd met EPS. Kleine polystyrene balletjes – in de volksmond gewoon piepschuim – die door een chemisch proces wel veertig keer groter worden gemaakt. Geëxpandeerd polystyreen heet dat. Daardoor kunnen ze de krachten die bij een flinke klap ontstaan opvangen waardoor je doppie als het goed is heel blijft. Luxere modellen hebben ook nog MIPS. Dat is een soort extra binnenhelm die je kan vergelijken met het binnenwerk van een bouwhelm. Die binnenhelm zorgt ervoor dat je hoofd in de helm kan ‘veren’ en tegelijkertijd iets kan draaien. Daarmee kan de kracht van een directe impact als het ware iets afgewend worden.
Maar met name dat EPS kan verbeterd worden volgens het bedrijf Koroyd. Het piepschuim dat de impact opvangt is na één flinke klap vaak al verbruikt. Het piepschuim verpulvert en kan in het vervolg niet meer voldoende bescherming bieden. Daarom is je helm na een onverhoopte val op de grond eigenlijk al toe aan vervanging. Daarbij wordt geadviseerd om een helm met EPS na vijf jaar te vervangen. En nee, dat is geen slimme marketingtruc. Het piepschuim is namelijk gevoelig voor veel externe factoren die het materiaal doet afbreken. Zweet, temperatuur en trillingen doen een hoop schade. Dat maakt een helm redelijk rap eindig.
Koroyd
Een alternatief is dus Koroyd. Het spul wordt al langer gebruikt in bijvoorbeeld wielrenhelmen maar ook in bodyprotectors of kniebeschermers. Zo’n beetje alles dat klappen moet opvangen kan er mee opgebouwd worden. In plaats van balletjes van polystyreen wordt er gebruik gemaakt van buisjes die samengesteld zijn uit een copolymeer. De exacte samenstelling daarvan blijft natuurlijk geheim zo lang het bedrijf het patent heeft. Wel weten we dat die buisjes zijn met hun wand van 0.09 mm flinterdun maar volgens het gelijknamige bedrijf zeer sterk zijn. Een paar honderd van die buisjes worden middels warmte aan elkaar gehecht en gevormd om in een helm te passen. Die opbouw van de rietjes verraadt eigenlijk al dat het hele systeem hangt op de flexibiliteit van lucht. In plaats van één blok piepschuim dat na één klap verpulvert is de luchtige opbouw van Koroyd volgens eigen zeggen in staat bij minder intensieve klappen zichzelf te herstellen door terug te veren.
Dat maakt een helm die ermee uitgerust is dus niet meer automatisch rijp voor de sloop als hij uit je hand op de grond valt. En aangezien het copolymeer niet chemisch opgeblazen wordt is het ook minder gevoelig voor afbraak. Dat zou betekenen dat een helm met Koroyd op papier niet al na vijf jaar plaats moet maken voor een vervanger. Louter voordelen dus, naar het lijkt. De technologie is overigens naar een idee van Dokter Priyaranjan Prasad, een ingenieur uit de automotive industrie gespecialiseerd in veiligheidssystemen. Voor Ford werkte hij dertig jaar lang aan de verbetering van impactzones. Dat doet vermoeden dat hij wel het één en ander kan bedenken om ook de motorrijder veiliger door het leven te laten gaan.
Een uitgebreidere uitleg van de werking van Koroyd zie je in onderstaande video:
Klim F5 Koroyd Motorcycle helmet from Koroyd on Vimeo.
Klim
Onlangs maakte de technologie dus zijn intrede op de motormarkt. Dat gebeurde in de adventure helmen van het Amerikaanse merk ‘Klim’, uitgesproken als het Engelse ‘climb’. Dat bedrijf werd in 2012 door Polaris gekocht en is daarmee een dochteronderneming geworden van hetzelfde bedrijf dat Indian in haar portefeuille heeft. De zogenaamde Krios-lijn is verkrijgbaar als crosshelm of enduro/adventure helm met vizier en is dus voorzien van Koroyd. Beide helmen zijn ECE en DOT goedgekeurd en mogen dus ook in Nederland verkocht worden. Dealers van Klim vind je hier. In ieder geval zeker is dat de Krios Pro leverbaar is, die staat namelijk voor zo’n 700 euro op verschillende websites.