vrijdag 22 november 2024

WMC maakt van Yamaha Tricity een hybride met een gat erin

De WMC300FR wordt aangedreven door dezelfde 292cc-eencilindermotor als de Tricity, met toevoeging van een 5kW-elektromotor en een kanaal dat net achter de voorwielen begint om de aerodynamica en koeling te verbeteren.

Het is een merkwaardig en interessant idee dat het Britse bedrijf White Motorcycle Concepts heeft bedacht om het aerodynamische probleem van een motorfiets aan te pakken. Het idee is om de lucht door het midden van de motor te leiden, om het frontale oppervlak en dus de luchtweerstand te verminderen. In feite is het al meer dan een idee. De Britten hebben al de WMC250EV onthuld, een recordbrekend prototype dat een nieuw snelheidsrecord wil vestigen voor elektrisch aangedreven voertuigen: ‘250’ is de snelheid in mijl per uur die het moet halen.

Venturi

Het idee bestaat uit een Venturi-kanaal dat door de hele carrosserie van het voertuig loopt, is gepatenteerd en dient niet alleen om de luchtweerstand te verlagen: het moet ook het brandstofverbruik verbeteren en de uitstoot verminderen, aldus White Motorcycle Concepts, dat een driewieler heeft gebouwd op basis van de Yamaha Tricity 300. Die wordt de WMC300FR genoemd, waarbij ‘300’ staat voor de motorinhoud en ‘FR’ voor ‘First Responder’. Hiermee wordt verwezen naar de hulpdiensten, die de voornaamste doelgroep kunnen vormen van het voertuig. De politie van Northamptonshire, die opereert vanuit Brixworth waar ook het hoofdkwartier van White is gevestigd, is al vanaf een vroeg stadium bij het project betrokken.

Hybride op drie wielen

De WMC300FR wordt aangedreven door dezelfde 292cc-eencilinder motor als de Tricity, maar er zijn een 5kW-elektromotor en twee 56 V-12 A lithium-ion accu’s aan toegevoegd, waardoor het een hybride wordt. Het luchtkanaal begint tussen de voorwielen en is verdeeld in een onderste gedeelte, dat de radiator koelt, en een bovenste waardoor de rijwind rechtstreeks naar de uitgang achter stroomt.

DesertX vs Lucky Explorer: wie heeft erfgenaam van Cagiva Elefant?

De noodzaak om het centrale gedeelte vrij te laten heeft ertoe geleid dat de brandstoftank naar de topkoffer is verplaatst, waarboven zich ook de accu’s bevinden. De politie-uitrusting is opgeborgen in de twee zijkoffers, en de nummerplaat en de richtingaanwijzers zijn hoger geplaatst om het kanaal vrij te laten.

Het doel is de CO2-uitstoot met 50% te verminderen, en het feit dat de WMC300FR is goedgekeurd als driewieler betekent dat hij alleen met een autorijbewijs kan worden bestuurd, zodat er geen dure opleidingscursussen voor politiemotorrijders nodig zijn.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen