Doorrijders zijn niet de meest fanatieke poetsers. De meesten lijken hun tweewieler vooral als gebruiksvoorwerp te zien, en pekel als een nauwelijks te vermijden bijzaak. Wat doen ze wel – of niet – om hun motoren te beschermen?
Peter Aansorgh testte in 2018 een stuk of twintig antipekel- en roestproducten. Om ze na de winter te verwijderen, volstaat meestal WD40. Datzelfde middel wordt ook als bescherming gebruikt, onder meer door Peter Hoeben. “Dat lukt prima, en na de winter poets ik mijn motor weer schoon.” Wel goed om te weten dat hij bij pekel niet rijdt. “Zodra er gestrooid is, pak ik het koekblik.”
Licht
Het kan ook nóg eenvoudiger. Eduard Boessenkool rijdt zijn Honda NX 250 en zijn MZ ETZ 250 zomer en winter, en dan ook nog veel op het onverharde. “Vroeger gebruikte ik in de winter nog wel eens dunnere olie. Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Wat ik wel doe? Als de motoren erg vies worden, spoel ik ze eens af.” Ook verving hij de originele pitjes in de koplampen door leds. “Vooral op de NX maakte dat een flink verschil.”
Druksproeier
Als zijn BMW begin winter een onderhoudsbeurt nodig heeft, laat Cheiz Muntjewerff de motorzaak de nodige bescherming aanbrengen. Anders gebruikt hij zelf S100 of ACF-50, dat hij na de winter met WD40 verwijdert. “Wordt er gepekeld, dan spuit ik de motor bij een benzinestation in de buurt koud af, zonder extra druk. Voor thuis heb ik een druksproeier, zo’n tank met een handpomp.” Een druksproeier of drukspuit met een inhoud van vijf tot acht liter koop je voor nog geen vijftien euro. Ideaal als je geen buitenkraan hebt.
Doorrijden in de winter: hoe blijf je warm?
Drama
Marcel Marsman, goed voor 30 duizend kilometer, spuit zijn BMW R 1200 GSA na een wasbeurt in oktober in met Motorex Motoprotect Long Term Effect. “Dat is een waterdunne olie die mooi uitvloeit. Na de winter was ik hem de hand, ik ga er licht met de hogedrukspuit overheen, rij hem droog en spuit hem opnieuw in.” Tussentijds afspuiten tegen de effecten van pekel doet hij niet. “Daar is geen beginnen aan.” Eerder gebruikt hij ook wel bruine tectylspray voor de winter. Nu niet meer. “Het is een drama om dat er weer af te krijgen.” Die ervaring heeft Henk Jan Scholman ook. Hij noteerde zijn ervaringen met zeven motoren (BMW, Yamaha, Ducati) over de laatste dikke twintig jaar. Zijn conclusie: er is geen enkel middel dat corrosie echt helemaal voorkomt.
Pekelfiets?
Pekel weerhoudt veel motorrijders om ook door te rijden als er gestrooid wordt. Dus koop je een pekelfiets? Marcel deed dat wel eens. Tegenwoordig houdt hij het liever eenvoudig. “Ik kan maar op één motor tegelijk rijden. Ook met de H-D FXR die ik ooit had reed ik gewoon door. Zonde? Voor mij is het vervoermiddel en een vervoermiddel schrijf je af. Ik rijd mijn motoren helemaal op.”
Vuil is verdiend
Ook Huub Kooijman reed gewoon door met pekel. “Dat is afzien voor de motor, maar met mijn 20 of 30 duizend kilometer per jaar werden mijn motoren toch niet heel oud. Niet oud genoeg om weg te roesten, in elk geval.” Otto Nijs kiest voor een vergelijkbare benadering. “Ook met spuiten en poetsen hou je je motor ’s winters niet schoon. ‘Vuil is verdiend,’ zeg ik altijd”. Zo eens in de vijf jaar koopt hij een andere motor. “Ik denk dat de motor het uiteindelijk altijd verliest van pekel: het vreet ‘m gewoon op.” Na de winter is het wel tijd voor een optische tender loving care, met een sopje en Dasty, een allroundreiniger die alleen bij de Wibra te koop is.
Oprapen
Ook Ray Teeld zag zijn Honda Crosstourer en zijn vooral offroad gebruikte Yamaha XT660Z als gebruiksvoorwerpen. Aan pekelbescherming deed hij niet en wassen gebeurde zelden. “Ze hebben wel allebei hun pluspunten als het gladder wordt. De Honda heeft ABS en tractiecontrole, de Yamaha is bij foutjes makkelijker op te vangen. En op te rapen, hahaha.”
Koud water
Jan Doets probeert pekel zoveel mogelijk te vermijden, maar ook zijn Harley-Davidson Electra Glide is vooral een gebruiksartikel. “Ik spoel hem dan wel wat vaker af, hoor, en goed in de was en chroompoets zetten helpt volgens mij ook.” Jan Vastbinder rijdt liever niet met pekel, maar als het toch gebeurt spoelt hij hem dezelfde dag met veel water koud af. Daar heeft ook Wim Lammerts goede ervaringen mee. Ad van Eck doet het in pekelperiodes wekelijks, met een wasbeurt met autoshampoo na de winter als toetje. Bij Annemieke Lemaire zijn de buitenkranen bij vorst afgesloten. “En ik wil op de oprit ook geen plassen waar ik de volgende dag over kan uitglijden.” Paul van der Wielen houdt het op afspuiten na elke pekelperiode, inspuiten met allesreiniger uit de supermarkt en opnieuw afspuiten. “Ik geloof niet zo in spulletjes om je motor te verwennen. Mijn vorige woon-werkmotor, een Yamaha Bulldog, heb ik na twaalf jaar en 150.000 kilometer weggedaan. Nooit problemen mee gehad.”
App en twitter
Paulan Korenhof besloot op basis van wat ze las en hoorde om niet te rijden binnen 24 uur nadat er gestrooid is. “Voor Utrecht kun je dat in de gaten houden op x.com/gladheid030,” liet ze weten. Ook voor 020, 040, 073 en andere regio’s bestaat die dienst. Bij jou in de buurt niet? Otto Nijs vindt de app Zout Alarm een echte aanrader. De app is er alleen voor Android. Een vergelijkbare app voor iOS lijkt er niet te zijn.
Winterbanden
Baudouin Knaapen is dit gezelschap de enige die vaak winterbanden gebruikt. Niet op de TransAlp, maar wel op de Yamaha Xmax waar hij nu zijn kilometers mee vreet. “Omdat een scooter geen koppeling heeft kun je je tractie niet heel geleidelijk opbouwen. Je achterwiel slipt dus veel eerder weg. Winterbanden geven echt veel meer grip, niet alleen op sneeuw, maar ook gewoon bij lagere temperaturen. In de zomer moet je er niet op blijven rijden. Dan worden ze zoekerig.”