Onlangs vroegen we jullie het vermogen van onze Yamaha FZS600 Fazer van het Van Fazer tot Racer-project te raden, en dat hebben we geweten. Variërend van pessimistiche – of realistische? – waardes in de regionen van de 70 pk tot een aantal optimisten die hem meer dan 100 pk toedichtten. De waarheid ligt ergens in het midden.
Maar voor we bekend maken hoeveel paarden de 599cc viercilinder-stal nog bewonen, kijken we even terug. Met het uitzetten van de prijsvraag meldden we al dat de FZS600 Fazer in 1998 met een geclaimde 95 pk in de folder stond, terwijl hij in 1998 in MOTO73 gefileerd werd toen we de Fazer in een vergelijkingstest op de testbank bonden.
De gemeten paardenkrachten vielen met 90,5 pk maar liefst 4,5 pk lager uit dan de fabrieksopgave. Een verschil van 4,5 pk zal voor weinigen een schrikbarend – dan wel merkbaar – verschil zijn, maar desondanks is het vermogen daarmee maar liefst 4,7 procent lager dan men bij Yamaha claimde. Met dat als uitgangspunt kunnen we stellen dat onze Van Fazer tot Racer-machine opnieuw verrast.
Links zie je de testbankuitdraai uit MOTO73 editie 3 van 1998 en rechts zie je wat het strekken van de spreekwoordelijke benen van ons Fazer-project geproduceerd heeft – een klein ton aan kilometers en bijna acht jaar stilstaan later, welteverstaan.
Met 88,5 pk slaat onze Fazer absoluut geen modderfiguur. Dat betekent namelijk dat de Fazer slechts 1 pk verloren heeft per 49.236 gereden kilometers. Een enorme meevaller – wat ook wel eens mocht, ondertussen… – en een prachtig uitgangspunt voor de spoedig aan te vangen ombouw tot een waarlijke racemachine.
Nog mooier is dat we de euforie van het mooie resultaat kunnen delen, en wel met Pascal Wester en Griëtte Bos. Pascal was er snel bij en gokte meteen precies goed met 88,5 pk, terwijl Griëtte er met 0,1 pk boven zat. Pascal en Griëtte, gefeliciteerd! We nemen snel contact met jullie op, zodat jullie je verdiende Yamaha-pet in ontvangst kunnen nemen.
In MOTO73 editie 4 lees je alles over hoe de Fazer het eind van de eerste fase bereikte – de nulmeting, vanwaar we de ombouw tot racemotor in gaan zetten – en die kun je hier natuurlijk bestellen, maar hij ligt ook nog een paar dagen in de winkel.
Foto: Redactie MOTO73
Vermogensuitdraaien: Fuchs-Safe Motors & Marolo-Hoco Parts/MOTO73