Vandaag mag MOTO73-hoofdredacteur Eddie de Vries de BMW HP4 RACE aan de tand voelen op het Portugese circuit van Estoril. De waanzinnige nieuwe BMW-viercilinder is iets heel speciaals en vooral iets behoorlijk lichts, dankzij onder meer een uit koolstofvezel opgetrokken frame weegt de HP4 RACE slechts 147 kilo droog, maar wat is er nog meer bijzonder aan?
Performance
Intern noemt BMW een dergelijk blok een type 6.2, wat een jaar of twee jaar geleden nog een volwaardig Superbike-blok was. Qua aanpassingen is het blok ten eerste geblueprint (alle interne delen zoals zuigers en drijfstangen zijn qua gewicht precies gelijk), de krukas 200 gram lichter en het carter is dieper en uit één deel gefreesd aluminium opgetrokken en verder zijn er racenokkenassen gemonteerd. Tel daarbij op dat de inlaatkelken langer en breder zijn en je hebt al een hoop gewonnen. Een volledig titanium Akrapovic-raceuitlaat met lichte koolstofvezel demper zorgt voor het betere uitademingswerk De compressie werd van 13.7 tot 1 opgeschroefd naar 13.9 tot 1, wat het topvermogen uitrekt tot een waanzinnige 215 pk bij 13.900 rotaties per minuut.
De versnellingsbak is natuurlijk ook aangepast met een langere eerste en tweede versnelling, wat ze bruikbaarder maakt op het circuit. De hogere verzetten zijn vervolgens iets korter gemaakt – enkel de derde versnelling is een standaard exemplaar. Schakelen gaat middels een op- en terugschakelbare quickshifter en uiteraard één naar boven en de rest naar beneden. Het is niet voor niet een RACE-uitvoering.
Het blok wordt door BMW ingereden, dus vanaf het moment dat je hem start kun je mee het circuit op.
Rijwielgedeelte
Het frame is vakkundig opgetrokken uit koolstofvezel en weegt slects 7,8 kilo. Om – ondanks het lichte en stijve materiaal – toch voldoende gevoel in de motor te krijgen heeft men verschillende diktes en stijfheden toegepast, zonder het geheel te verzwakken. Al met al weegt het carbon frame liefst 4 kilo minder dan een standaard aluminium S1000RR-frame. Ondanks die geweldige gewichtsbesparing is de geometrie nog steeds volledig aanpasbaar, met instelbaarheid voor de offset van de voorvork, balhoofdhoek en de hoogte van de achterbrugas.
Wat die achterbrug betreft, heeft men – je zou het bijna ouderwets noemen – gekozen een aluminium exemplaar te monteren, wat qua ontwerp afgeleid is van de WSBK-machine.
Ook de remmen, wielen en vering zijn van het hoogste niveau. Zo zijn zowel de Brembo GP4 PR-remklauwen alsmede de Öhlins FGR300-voorvork en TTX36 GP-achterschokdemper terug te vinden op menig GP- of SBK-racer. De carbon wielen zijn op hun beurt een goeie dertig procent lichter dan de optionele HP4 aluminium exemplaren. Een derde lichter dus, maar met veertig procent minder gyroscopische krachten en ze zijn nog sterker ook.
Elektronica
Natuurlijk is de HP4 RACE uitgerust met het allerbeste elektronica-pakket. Het 2D-dashboard komt zo uit de GPs gevallen en ook qua instelbaarheid zijn de elektronica van het allerhoogste niveau, met een nat weer-modus, een intermediate-stand en twee modi voor droog weer. Tractie- en motorremregeling is vervolgens weer in te stellen middels vijftien (!) verschillende niveaus. Verwend als je van dergelijke systemen worden, moet je het wat de antiwheelie-controle betreft doen met slechts vijf standen.
—
Klik voor de exacte specificaties hieronder, en kijk in onze Motobase. In het zomerse MOTO73 dubbelnummer (15/16) kun je Eddie’s ervaring lezen met de BMW HP4 Race. Heb je nog geen abonnement, klik dan gauw hier, zodat je nooit meer een editie mist!
[justified_image_grid ids=24621,24622,24623,24624,24625,24626,24627,24628,24629,24630,24631,24632,24633,24634,24635,24636]