De Ténéré 700 van Yamaha staat er een beetje verloren bij. Maar dat zou wel eens vsn korte duur kunnen zijn. In de nabije toekomst krijgt de T700 misschien gezelschap van de T900. Die is dan uitgerust met het CP3-blok, dat al succesvol wordt toegepast op de MT-09 en de Tracer 9. De gedachte alleen al brengt motorrijders op hol, zo ook bij het Franse motorblad Moto Revue. Die hebben getracht de T900 te vangen in een computerbeeld.
Met het afscheid van de Super Ténéré 1200 – met pensioen vanwege Euro5 – gingen velen er al van uit dat er in 2020 al een nieuwe, zware allroad ter vervanging en naast de kleinere 700 zou komen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat er nog geen officieel nieuws vanuit Yamaha is, maar de meest waarschijnlijke hypothese lijkt die van een nieuwe versie aangedreven door de CP3-900cc. Dat is de driecilinder-in-lijn waarmee de MT-09 en de Tracer 9 al zijn uitgerust. Het idee van een royale, maar niet te grote motor – zowel in omvang als in gewicht – is helemaal niet slecht: zo uitgerust zou de nieuwe Ténéré wel eens een uitstekende enduro kunnen te zijn. Licht maar met al het vermogen dat nodig is om zelfs de langste en meest veeleisende tochten te kunnen maken.
Yamaha werkt samen met Riders for Health
Op basis van deze veronderstelling heeft het Franse tijdschrift Moto Revue enkele door Nicolas Petit gesigneerde renderings gepubliceerd. Petit tracht zich een beeld te vormen van de vorm en het karakter. Het uiterlijk en de mechanische basis is duidelijk die van zijn 700, die werd bijgewerkt voor 2022. Dus met een stalen buizenframe, aluminium achterbrug en spaakwielen, maar met een 19-inch voorwiel in plaats van 21 en een iets grotere massa in de totale afmetingen. Deze details, samen met mogelijk minder veerweg (misschien semi-actief) zouden van deze ‘bedachte’ Ténéré 900 een iets meer weggericht model maken.