Het is inmiddels wel zo’n beetje zeker dat er een Honda Transalp 750 aan zit te komen. Een nieuwe reisenduro voor het middensegment die de concurrentie zou kunnen aangaan met populaire modellen als de Yamaha Ténéré 700, KTM 890 Adventure, Tuareg 660 en BMW F 850 GS zou naar verluidt al sinds 2019 in de maak zijn. Deze keer zijn er nieuwe details over de aankomende motorfiets opgedoken, met name over de motor.
Mocht de nieuwe Honda Transalp 750 inderdaad werkelijkheid worden, dan komt hij precies in het midden van Honda’s adventure-touring modellengamma te staan, tussen de beginnersvriendelijke CB500X en de Africa Twin uit het topgamma. De oorsprong van de Transalp gaat helemaal terug naar de jaren ’80. De cilinderinhoud van 650 cc werd in 2000 aan de Transalp toegevoegd, nadat hij in 1987 voor het eerst was uitgebracht als 600 cc. De Transalp werd geproduceerd als de XL 700 V vanaf het modeljaar 2007 tot hij uiteindelijk in 2012 uit productie werd genomen. Zoals het Honda betaamt, werd een 400 cc-versie van de Transalp exclusief op de Japanse markt gebracht, om te voldoen aan de licentievoorschriften voor motoren van 400 cc en meer.
Honda Africa Twin naar IJsland voor derde Honda Adventure Roads
In het geval van de nieuwe Transalp 750 kunnen we er bijna zeker van zijn dat de motor niet langer met een V-twin motor zal worden geleverd. Het Duitse Motorrad Online speculeert dat de toekomstige motorfiets zal komen met een parallel-twin motorblok, echter niet die van de NC750X, aangezien dit niet bepaald het beste blok is voor off-road gebruik. In plaats daarvan wordt verwacht dat Honda een nieuwe motor zal ontwikkelen, gebaseerd op de architectuur van de motor die in de Africa Twin te vinden is. Dat gezegd hebbende, wordt verwacht dat de motorfiets in twee uitrustingsvarianten zal worden geleverd – één met een standaard handgeschakelde versnellingsbak en de andere met een DCT.
Motorrad Online speculeert dat Honda de nieuwe Transalp 750 op de EICMA 2022 zal presenteren, we houden jullie op de hoogte.