Wat een knallende entree had moeten worden voor Triumph, werd een knetterende deceptie. Door een gebroken enkel van beoogd coureur Ernie Vigil deed de Scrambler 1200XE niet mee aan de Baja 1000 Race door Californië en Mexico. Vigil – stuntrijder van beroep – brak zijn been terwijl hij aan zijn conditie werkte op zijn 450 crosser.
Net als de Bonneville’s van weleer
Zonde, we weten nu niet hoe een zo goed als standaard Scrambler 1200 (introductie van de productiefiets staat gepland voor eind december) het kan doen tijdens een zware offroadwedstrijd. Zou de machine net zo goed presteren als gestripte Bonneville’s in de jaren zestig? En had Ernie Virgil in de voetsporen kunnen treden van voormalig winnaar en offroadlegende Bud Ekins?
Aanpassingen
Om de Scrambler 1200 Baja-proof te maken, pakte Triumph hem minimaal aan. Het monteerde beschermingsbeugels rond het blok en een grotere carterplaat eronder. Het verwijderde de knipperlichten en voetsteunen voor de duopassagier. Een open uitlaatsysteem en een daaraan aangepaste mapping maken de tuning af.