donderdag 6 maart 2025

Wereldrecord: Handlebar-Wheelie van meer dan 200 km/u

Wat is een Handlebar-Wheelie eigenlijk? Bij een klassieke wheelie blijft de rijder meestal op het zadel en tilt het voorwiel op door gas te geven. Bij de Handlebar-Wheelie is het anders: de rijder positioneert zich op het stuur, terwijl de benen dichtbij de spiegelstelen over het stuur worden gelegd. Vanuit deze ongebruikelijke positie wordt de koppeling ingetrokken, de motor in toeren gejaagd en de koppeling ineens weer losgelaten. Zo komt het voorwiel omhoog en balanceert de rijder de motorfiets in deze extreme houding op slechts één wiel.

Hoewel deze stunts tot het repertoire van veel professionals behoren, tilt de snelheid die Magnus tijdens zijn recordpoging heeft bereikt deze actie naar een geheel nieuw niveau.

Magnus Carlsson is geen nieuwkomer in de stuntscene, hij heeft zich meer dan dertig jaar kunnen voorbereiden op het record. Al in 1992 waagde hij zijn eerste pogingen met een Handlebar-Wheelie. Drie jaar later, in 1995, stelde hij zich voor het eerst de uitdaging om in Skövde, Zweden, een snelheidsrecord in deze categorie op te stellen.

Sindsdien heeft Magnus voortdurend aan zijn techniek gewerkt, zijn balans verbeterd en de controle over gas en koppeling verder geperfectioneerd. Voor hem is de Handlebar-Wheelie niet zomaar een truc, maar de koningsdiscipline onder de stunts – een uitdaging die hem decennialang heeft beziggehouden.

Door motor voortgetrokken stuntman verbreekt wereldrecord

De juiste machine: KTM 1290 Super Duke R

De keuze van de motorfiets speelt een cruciale rol. Voor zijn recordpoging koos Magnus de KTM 1290 Super Duke R. Deze naked bike uit Oostenrijk heeft een krachtige V-twin met 1301 cc. Volgens de fabrikant levert de machine 177 pk (130 kW) en heeft een maximaal koppel van 140 Nm. Met een droog gewicht van ongeveer 189 kilogram behoort deze KTM niet tot de lichtste stuntbikes, maar biedt ze wel veel vermogen.

Magnus breekt ook het achteruitrijrecord

Kort nadat het Handlebar-Wheelie-record officieel was erkend, ging Magnus Carlsson direct door en verzekerde zich van een andere vermelding in het Guinness World Records. Dit keer reed hij de langste afstand ooit op een motorfiets achteruit. In totaal legde hij 306 kilometer af en overtrof daarmee het vorige record van 202 kilometer aanzienlijk.

Voor dit record gebruikte hij een KTM 390 Duke – duidelijk kleiner en handzamer dan de 1290. Voor de lange rit bevestigde Magnus een mandje op de passagiersplaats, waarin hij drankjes meenam om onderweg bij te tanken.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen