Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@www.motor.nl.
Vijftig jaar na de stopzetting van de productie van de Saroléa’s wordt het beroemde merk opnieuw geboren onder de impuls van de fans van de spitstechnologie. De allernieuwste SP7, een Superbike van 180 paarden, staat reeds met zijn snuit naar de toekomst. Met zijn revolutionaire concept is deze motor uitgelezen om te schitteren op de omlopen, zoals de komende Tourist Trophy de Eiland van Man in juni eerstkomend. Hij werd in wereldpremière getoond ter gelegenheid van de Speed Trophy te Mettet, een evenement waar snelheid en de meest prestigieuze racewagens centraal staan. Het grote publiek zal de SP7 ook terugvinden op het Festival de la Moto van Mons tijdens het weekend van 10 en 11 mei.
De Superbike van de technologische uitdagingen
Bij het ontwerpen van de Superbike SP7 besloten de ingenieurs van Saroléa Racing te vertrekken van een wit blad. Ze hebben willen vermijden om in een technische impasse terecht te komen door een bestaande oplossing aan te passen. Hier is alles van begin tot einde geconcipieerd. Elk element werd bedacht en doordacht met de beperkingen van het aan boord nemen van de batterijen.
De structuur van deze motor is op elk gebied vernieuwend. Men heeft het gewicht van de individuele componenten proberen optimaliseren teneinde het totaal gewicht van de motorfiets onder de 200kg te houden. De SP7 doet beroep op spitslegeringen, waarvan er verschillende ontleend zijn aan de ruimtevaart. Koolstof en de bijenkorfstructuren laten toe om dragende structuren zoals het chassis extreem licht te houden.
De ophanging is niet aan deze regel kunnen ontsnappen en ook daar hebben de ontwerpers samengewerkt met de Belgen van WDS om een geheel van vork en verlichte mono achterschokdemper te concipiëren. In de loop van het ontwikkelingstraject zullen ze beetje bij beetje het ontwerp op punt zetten.
Een motor van 400 Nm!
Zijn driefasen-wisselstroommotor maakt dat de SP7 zijn 230 pk kan ontwikkelen (met een koppel van om en bij de 400Nm), maar het team heeft besloten hem te beperken tot 180 pk. De SP7 ontwikkelt zijn volle kracht vanaf het begin en heeft noch versnellingsbak noch ontkoppeling.
Een innoverende « Monotube » koeling
Het koelsysteem is heel origineel, want het is gebaseerd op een radiator die voor het achterwiel geplaatst wordt en het is een « monotube » (een verwijzing naar de Saroléa racemotoren van destijds). Deze tunnel voert koele lucht aan naar de batterijen en naar de radiator van het watergekoelde circuit (de temperatuur mag de 130° niet overschrijden, maar moet idealiter rond de 80°C blijven).
Technische gegevens
• Monotube frame van koolstofvezel
• Monocoque achterbrug in koolstofvezelstructuur
• Motorrem met energierecuperatie
• Geen ontkoppeling, geen versnellingsbak
• Directe kettingaandrijving
• Maximumsnelheid van 250 km/u
• 130 Kw (180 Pk) – 400 Nm
• Van 0 tot 100 km/u in 2,8 sec.
• Gewicht 200 kg
Saroléa Racing, terugkeer naar de toekomst «Made in Belgium»
Als echte fan van de motorsport besloot Torsten Robbens het merk Saroléa opnieuw te lanceren. Ter nagedachtenis van zijn grootoom André Van Heuverzwijn, een fabriekspiloot van Saroléa in de jaren 50, lanceerde Torsten een project om een gloednieuwe Saroléa Superbike te ontwerpen … op elektriciteit met spitstechnologische materialen en voor 100% gebaseerd op Belgische knowhow.
Saroléa Racing wil competitief zijn tegen 2015. De SP7 zal voor de eerste keer in zijn geschiedenis deelnemen op de Tourist Trophy Zero van de Eiland van Man en de enkele races van het FIM e-Road Racing. De SP7 zal vanaf nu beginnen met proefritten tot in juni. Het team moet een maximum aan informatie vergaren.
Team Saroléa Racing
• Torsten Robbens – Project Manager en designer van de SP7
• Thijs De Ridder – Ontwikkelaar van de elektrische aandrijflijn
• Bram Vergote – Specialist hoge precisie CNC en fabricatie
Saroléa, een mythisch merk van Luikse bodem
Eind 19de eeuw hebben verschillende fabrieken in de florerende Luikse regio hun productie gediversifieerd uit belangstelling voor de nieuwe transportmiddelen. Bij Saroléa te Herstal ziet Martin Fagard het belang ervan in om fietsen met motor op punt te zetten. De eerste “moto” die uit de fabriek komt in 1901 is een 247 cc. Martin Fagard is een van de eerste fabriekspiloten en heeft in 1902 al overwinningen op zijn palmares. De eerste grote ontwikkeling voor de motoren van het merk komt in 1905 met een totaal nieuwe tweetakt motor in V (80km/u). De technologische innovaties volgen elkaar op met de komst van de eerste versnellingsbakken. De productie herneemt na de oorlog met de eerste OHV modellen met in 1929 de 24U 500c (24R in raceversie). Begin jaren 30 brengt Saroléa zijn «Monotubes» modellen van 350, 500 en 600cc uit. Enkele van deze machines van 60 pk zijn in staat om 180km/u te rijden. Deze monocilinder tuimelde naar voren en liet piloten zoals Grégoire, « Grizzly », Cora of Monneret toe zich in de wedstrijd te onderscheiden.
Na de oorlog verschijnen de eerste telescopische vorken. Saroléa herneemt de productie van crossmachines in 1949 en rijgt de overwinningen met de 500 Cross Grand Prix (32 pk) aan elkaar. Halfweg de jaren 50 brengt Saroléa nieuwe crossmoto’s uit waarmee onder andere René Baeten en André Van Heuverzwijn (de grootoom van Torsten Robbens, project manager van Saroléa Racing) uitblinken. Deze motor heeft een beweegbaar ophangkader achteraan. Maar beetje bij beetje verliest Saroléa terrein aan de concurrentie en zijn productie blijft dalen om tenslotte te stoppen eind jaren 60.
Het merk krijgt een tweede adem onder impuls van enkele fans die maar één ding willen : de adelbrieven teruggeven aan deze nationale trots.
Robert Wilson, een Schotse piloot voor de TT
We moeten meer dan 50 jaar teruggaan in de tijd om een Saroléa te vinden aan de start van de TT van de Eiland van Man. Saroléa Racing heeft zich geassocieerd met Stoddart Racing (geleid door John Stoddart) voor de uitgave 2014 van de Tourist Trophy van de Eiland van Man. John Stoddart is een TT specialist en zijn ervaring zal van pas komen op de Saroléa Racing. De keuze van de piloot viel op de Schot Robert Wilson. Hij zal aan het stuur van de Saroléa SP7 met n°7 zitten. De bedoeling van het team is om een maximum aan informatie en gegevens te verzamelen over het gedrag van de motor tijdens de drie kwalificatieronden. De race van de TT Zero is voorzien op 4 juni 2014.
Bio/palmares
Robert Wilson is geboren in 1979.
Hij is afkomstig van Taynuilt (dichtbij Oban in het noordoosten van Schotland).
2014
• Saroléa Racing : terugkeer naar de toekomst
2013
• TT 2 x 14 de in Supersport op een Kawasaki ZX-6R
2012
• TT 13 de en 19de Supersport, 55 ste Superstock
• Top 15 in de North West 200, Ulster Grand Prix en Cookstown 100
• Top 10 Gold Cup Race
2011
• Eén van de jongste piloten uitgenodigd in 2011 op TT van de Eiland van Man
• TT 23 ste en 18 de Supersport (Kawasaki 600) en 35 ste Senior TT (Kawasaki 1000)
Informatie: sarolea-racing.com