De Britse regering onderzoekt de mogelijkheid om oude/vervuilende motorfietsen een hogere wegenbelasting te laten betalen. Nu bepaalt de cilinderinhoud nog de hoogte van het bedrag.
CO2 kost geld
De Engelse belastingdienst heeft al voldoende ervaring met het systeem waarbij vervuilers de portemonnee moeten trekken. De wegenbelasting voor auto’s is op die manier ingericht. Wagens die veel CO2 uitstoten kosten hun eigenaar een fikse som duiten.
Hard onderuit gaan
Tot nu toe kunnen Engelse motorfietsen desnoods puur vergif via hun uitlaatdempers uitstoten, maar het is dus onduidelijk of dat in de toekomst zo blijft. Het zwaarder belasten van vieze motoren moet de verkoop van schone/moderne motoren stimuleren. Tegelijk kan het een klap voor de tweedehands markt zijn. De prijzen van zware en oude modellen kunnen hard onderuit gaan.
BMW en HD de klos
De CO2-uitstoot van moderne motoren is bekend, maar niet van veel oudere modellen. In dat geval moet de Britse belastingdienst ze indelen op basis van cilinderinhoud. Eigenaren van klassieke zware BMW’s en Harley’s moeten daarom hoge wegenbelastingen vrezen.