Triumph heeft zojuist de Tiger Sport gepresenteerd. Zoals de naam doet vermoeden is dit een sportievere versie van de Tiger. Maar van stickertuning is absoluut geen sprake. Vol trots meldt Triumph namelijk dat de achterkant van de Tiger Sport volledig nieuw is. En dat geldt eigenlijk ook voor de voorkant… Daarnaast heeft de 1050cc driecilinder 10 pk – dankzij een nieuwe uitlaat en aanpassingen aan het inlaatsysteem – meer aan boord. Om dit extra vermogen aan te kunnen is het frame versterkt en kreeg de vering een fikse opknapbeurt en werd het ABS vernieuwd.
Maar dat is niet alles! Het kontje, de zijpanelen en het windscherm zijn nieuw ontworpen. Vooral voor vakantiegangers is dat goed nieuws want de vernieuwde achterkant geeft ruimte aan grote koffers. En let ook op de enkelzijdige swingarm. Gaaf! Standaard is er nu ook een nieuwe bodemplaat gemonteerd. Een extra tand op het achterste kettingwiel zorgt voor verbeterde acceleratie. De versnellingsbak werd ook aangepast, waardoor het schakelen soepeler moet gaan. Een halve graad steilere balhoofdhoek met een iets langere wielbasis verbeteren de rijeigenschappen eveneens aldus Triumph.
Ondanks het gestegen vermogen claimt Triumph een lager verbruik dankzij een aantal aanpassingen aan de brandstofinjectie. Vier koplampen met reflectors vervangen de projectoren op het vorige model. Dit zorgt voor een lager gewicht, een ander uiterlijk en een verbetering van de lichtopbrengst.
Het zadel is 5mm lager (830mm) en is smaller aan de voorkant. Het zadel is ook langer en geeft zo juist weer meer ruimte voor langere motorrijders. Het stuur werd lager en dichter bij de rijder geplaatst. Het passagierszadel is ook lager waardoor de passagier volledig achter de berijder zit. Verbeterde passagiershandgrepen zijn standaard. De kubusvormige-schakelaar aan de linkerzijde zorgt ervoor dat alle functies van het dashboard met de linkerhand bediend kunnen worden, zonder je hand van het stuur te moeten halen.
Speciaal gevormde voetsteunen, gekleurde zadelstiksels, aluminium kofferbevestigingen en eigenzinnig vormgegeven kroonplaten en blokdeksels geven de Sport zeker iets extra’s al moet het wel je smaak zijn. Onder het zadel is niet alleen ruimte voor een U-slot, maar ook voor een speciaal opbergvak.
De Tiger Sport is uitgerust met gegoten lichtmetalen velgen met daarop Pirelli Angel GT’s gemonteerd en wordt leverbaar in wit en in het rood. Prijzen voor Tiger Sport zullen in februari 2013 bekend worden gemaakt, de nieuwe Tiger Sport zal vanaf maart bij de dealers staan. Uiteraard komen er veel accessoires.