TVS was tot nu toe relatief onbekend in Europa. De Indiase fabrikant van tweewielers en driewielers, die ook de BMW G310R produceert, nodigde ons uit in Bangalore om hun line-up voor de Europese markt te testen. We stuurden Jules Hermie richting India en voelden hem na een lange dag op het kartingcircuit ‘Meco Kartopia’ aan de tand.
MotorNL: TVS is voor velen nog onbekend. Kun je er meer over vertellen?
Jules: Dat klopt, TVS heeft nog geen voet aan wal gezet in Europa. Sommigen kennen het merk misschien van een Top Gear-special, waar Richard Hammond door Mozambique reist op een TVS Star. Voor wie dit niet bekend is, het bedrijf is actief in grote delen van de wereld. Alleen in Europa, Oceanië en Noord-Amerika waren ze nog niet aanwezig. Dit zal nu veranderen voor Europa. Op dit moment is TVS niet alleen ’s werelds op drie na grootste motorproducent, ze bezitten ook het Britse Norton en hebben onder andere de BMW CE 02 en eerder genoemde G310R gebouwd voor BMW. Ze zijn dus geen beginners.
Dat klinkt indrukwekkend! Wat hebben ze gepland voor Europa?
Wat ze ons hebben laten zien belooft veel goeds. Onze focus lag vooral op twee sportieve modellen: de TVS Apache RR 310 en de vernieuwde RTR 310. Daarnaast brengen ze ook de Ronin en Raider uit – respectievelijk een 225cc neo-retro en een 125cc-A1-motor. Verder komen er nog drie motorscooters: de NTORQ 125, Jupiter 125 en de elektrische iQube.
Dus er is genoeg keuze. Waarom ligt de focus op die twee sportieve modellen?
Dat lijkt me vrij logisch. Het gaat om het uiterlijk, de elektronica en de prestaties. Zowel de RR als de RTR zien er geweldig uit. De hoeveelheid elektronica in vooral de RTR is echt ongekend voor een motorfiets in dit segment. Ik zal even opsommen: hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole, wheeliecontrole, quickshifter, zadelkoeling en -verwarming, cruisecontrol, ride-by-wire, verschillende rijmodi en een hoogwaardig TFT-display. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door deze elektronische componenten. Alles werkt naar behoren, het display-interface is duidelijk en gemakkelijk te bedienen. Het heeft een premium uitstraling en dat is precies wat TVS wil bereiken. Ze willen strijden met gevestigde merken.
Draait het bij deze modellen dan alleen om de elektronica?
Nee hoor, helemaal niet. Ook op het gebied van ophanging hebben we niets te klagen met Kayaba’s UPSD-voorvork en monoschokdemper achteraan. Daarnaast ziet het trellisframe er niet alleen goed uit, maar draagt het ook bij aan het lage gewicht en wendbaarheid van deze krachtige machines.
We mogen het belangrijkste onderdeel niet vergeten, de motor. Hoe presteerde die?
Opnieuw een aangename verrassing. Hoewel 310 cc bescheiden lijkt, ontbreekt het zeker niet aan beleving. Het omgekeerde motorblok zorgt voor een betere luchttoevoer, wat je merkt tijdens het accelereren. De ééncilinder maakt een opwindend geluid wanneer je richting het rode gebied gaat. Het hoogtoerige blok werkt perfect samen met de quickshifter. Kortom: puur plezier. Maar ik geef al te veel weg. Meer details volgen binnenkort.