Op de Italiaanse bodem van de EICMA – waar anders- werd de geheel nieuwe Ducati Monster 797 geïntroduceerd. We schreven toen over een instapmodel. Volgens Ducati is dit een makkelijk te rijden machine, die niet intimideert. Dan kunnen we natuurlijk ontkennen noch bevestigen voordat we hem zelf hebben gereden. Maar dan komt snel verandering in. Voordat testredacteur Nick Enghardt het vliegtuig in ging richting zuidoost Frankrijk voor een eerste persoonlijke ontmoeting met de nieuwe Monster, vroegen we hem naar zijn verwachtingen.
“Het eerste wat in mij opkwam bij de aankondiging van de Monster 797 was ‘Driewerf hoezee, een tweekleps luchtgekoelde Monster!’ Simpele onversneden pret, zoals de Monster ooit bedoeld was. Wel bijzonder om te zien dat originele Ducati Monster als een M600 en M750 werd gepresenteerd, maar de echte, Il Mostro, was natuurlijk de M900. Deze instap-Monster met 803cc is anno 2017 bijna net zo sterk als de M900 van weleer, want met 75 pk voor de nieuwe en 80 pk voor de oervader ontlopen ze mekaar zoveel niet. Om het daarmee nu al een waarlijke ode aan het origineel te noemen gaat wellicht wat ver, maar het enthousiasmeert absoluut.”
“Verder dringt Ducati er op aan een vrouwelijke redacteur te sturen, als het even kan, maar ze moeten het helaas met mij stellen. Al snap ik de instelling wel; lichtgewicht, eenvoudig en ook niet te hoog, is deze Monster 797 op papier al laagdrempelig en alles behalve intimiderend. Als hij dat in de Côte d’Azur ook daadwerkelijk blijkt te zijn, kon Ducati hier toch wel eens tweewielig goud in handen hebben. “
“Il Mostro ritorna?”
Binnenkort staat het hele testverslag in de nieuwe MOTO73 en MOTOR Magazine.