LiveWire, het ‘groene’ merk van Harley-Davidson, bereidt zich voor op de lancering van het derde volledig elektrische model: de S2 Mulholland. Op de website is een pagina verschenen die aan het model is gewijd, met een teaser-video waarin we een glimp opvangen van enkele details vasn de motor die op 21 maart 2024 wordt onthuld.
Net als de S2 Del Mar maakt de Mulholland gebruik van een 10,5 kWh accupakket dat volgens LiveWire 195 km bereik in de stad heeft en 120 km op de snelweg bij zo’n 90 km/u. Met behulp van Level 1 en Level 2 opladen zegt LiveWire dat de batterij in respectievelijk 5,9 uur of 78 minuten van 20 tot 80 procent kan worden opgeladen. Gezien de potentieel verslavende combinatie van een licht gewicht (195 km, volgens LiveWire) en een beweerde 84 pk en 263 Nm-koppel, hopen we dat Level 2 opladen beschikbaar is voor eigenaren die niet kunnen nalaten om telkens wanneer ze opstappen de batterij leeg te trekken.
2024 LiveWire Del Mar: eerste vragen na de test
Hoe zal de nieuwe Mulholland eruit zien?
Prestaties zijn niet het enige aantrekkelijke aspect van de Mulholland. Met het oog op duurzaamheid is de Mulholland gemaakt van verschillende hernieuwbare materialen. Ten eerste zijn voor- en achterspatbord gemaakt van CAP hennep bio-composiet, terwijl de radiatorkappen en bedradingssystemen zijn gemaakt van Hylon Ocean, een gerecycled nylon gemaakt van oude visnetten. Het zadel is gemaakt van gerecycelde siliconen. Om de hennep composiet verder te benadrukken, zit deze ongeverfd in het Lunar White-schema.
De term power cruiser suggereert een terugkeer naar de meer conventionele stijlarchetypen van Harley-Davidson waarvan de S2 Del Mar en LiveWire One afweken. Maar de minimalistische stijl van de Mulholland is een heroverweging van het cruiseruiterlijk, mogelijk gemaakt door een elektrische aandrijflijn en – belangrijker nog – het ontbreken van een benzinetank.
In het persbericht van LiveWire staat: ‘[het] ontwerp van de S2 Mulholland wijkt af van traditionele motorfietsen met inwendige verbranding in de cruisercategorie – die doorgaans een benzinetank hebben’. Daarnaast wordt gezegd dat het ontwerpteam graag ‘zowel de remleidingen als de bedrading prominent wil laten zien, om een sterkere verbinding te creëren tussen de menselijke interface van de rijder en de motorfiets’.
Met 6-inch stuurrisers die een meer rechte zitpositie mogelijk maakt dan de Del Mar, en minimaal plaatwerk in plaats van de brandstoftank, lijkt de rijder het silhouet te domineren – tenminste op foto’s. Het minimaliseren van de vorm van de motorfiets benadrukt de belangrijkste eigenschap van de elektrische aandrijflijn: eenvoud. De gedeelde bolvormige koplamp en het verkorte achterspatbord maken het cruiserplaatje compleet. De Mulholland rijdt op 19-inch voor en 17-inch achter, beide velgen zijn voorzien van Dunlop Sportmax Roadsmart IV-banden.
De 2024 LiveWire S2 Mulholland is al verkrijgbaar bij geautoriseerde dealers in de VS en Canada voor $15.999, zo’n €14.750. Vanaf 2025 is de Mulholland in Europa verkrijgbaar.
Maar alle twijfels worden weggenomen op 21 maart 2024, de eerste dag van de lente én de geplande datum voor de officiële onthulling van de derde elektrische motorfiets uit Milwaukee.