“Meer dan 160.000 exemplaren verkocht in Europa en de afgelopen zeven jaar drie keer wereldkampioen World Supersport 600: de YZF-R6 is officieel één van de meest populaire en extreme supersportmotoren die Yamaha ooit heeft gemaakt”, aldus Yamaha zelf. Geen wonder dat ze de R6 voor 2017 nog een kans gaven.
Of toch wel eigenlijk. De Euro4-norm heeft namelijk al zo’n beetje het hele supersportsegment de nek omgedraaid. Met de slechte verkoopcijfers als medeplichtige natuurlijk. Yamaha verkocht vorig jaar in Nederland negen stuks. Het jaar ervoor nog elf. De R3 (€6.899) van Yamaha wordt een stuk beter verkocht. In Nederland werden er 45 stuks op naam gezet. Toch blijft de MT-09 (€10.699) de verkooptopper (462 stuks in 2016). De MT-07 (€7.999) blijft het ook erg goed doen (398 stuks).
Wat moet er dan worden betaald voor één van de laatste supersports die in Nederland nog nieuw te verkrijgen is? Het enige goede antwoord is €15.999. Nu horen we je denken hoe duur dat nou precies is. Een logische stap zou dan ook zijn hem te vergelijken met de concurrentie. Jammer genoeg gaat het dus niet zo goed in het supersportsegment en wordt dit nog lastig. Triumph, Kawasaki, Honda en Suzuki haalden eerder al hun supersport van de prijslijst.
We kunnen alleen nog kijken naar de MV Agusta F3. Hiervoor moet je €17.359 afrekenen. De driecilinder heeft 128 pk. De R6 van 2016 heeft er 123, maar met Ram-Air zou je er 130 pk uit kunnen persen. Over het 2016-model gesproken: deze kostte €16.999. Dan is die €15.999 voor het 2017-model niet zo enorm veel. Zeker aangezien dit nu inclusief de afleverkosten is en je bij het nieuwe model een aantal luxere spullen van de R1 en meer elektronica krijgt.