De huidige Euro 5-emissienorm, die in 2021 werd ingevoerd, is ongeveer 3 jaar oud. Mocht je het nog niet weten; er komt een andere norm, Euro 5+ genaamd. De invoering daarvan is gepland voor 2024.
Fotografie: Jarno van Osch
Heel wat fabrikanten hebben de gevolgen van de huidige norm gevoeld, waardoor ze gedwongen waren modellen af te voeren voor de Europese motormarkt. Aan de andere kant leverde het ook nieuwe modellen op, zoals de Harley-Davidson Sportster 1250. Hoewel Euro 5 nog steeds van kracht is (auto’s zijn eerder begonnen en zitten intussen al op Euro 6, wat overigens niet ‘beter’ is als Euro 5+), wil Euro 5+ de emissienormen voor motorfietsen verder verbeteren, maar niet ingrijpend veranderen, door meer geavanceerde boorddiagnose van de motorbesturingseenheden (ECU’s) en een paar andere zaken te eisen.
Is E10-Benzine schadelijk voor moderne motoren?
Was de overgang van Euro 4 naar Euro 5 belangrijk, de overgang van Euro 5 naar Euro 5+ zal niet zo’n grote sprong zijn. Slagen voor de emissietests alleen zal niet voldoende zijn, en in plaats daarvan zullen diagnostische boordsystemen, duurzaamheidstests en geluidstests (die nog worden gedefinieerd) in de criteria worden opgenomen. In wezen is de ‘+’ in Euro 5+ geen totale vernieuwing, maar een verfijning van de huidige norm.
Vergelijkbare emissienormen
De emissienormen zijn vergelijkbaar met die van Euro 5, dus alle emissiegrenswaarden blijven behouden en het meeste werk dat in het verbrandingssysteem is gestoken, hoeft niet opnieuw gedaan te worden. Bovenop de emissienormen, eiste Euro 5 veel van de fabrikanten, zoals duurzaamheidstests voor de katalysatoren, OBD II-systemen (emissiecontrolesysteem), controles op ontstekingsfouten en een systeem om een minder werkende lambdasonde (meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen) op te sporen.
Euro 5+ behoudt de huidige emissiegrenswaarden, maar de ‘+’ moet ervoor zorgen dat de normen volledig worden nageleefd, ook op lange termijn. Een van de veranderingen die we zullen zien, betreft de duurzaamheidstests van de katalysatoren. Voor de Euro 5-norm was een wiskundige ‘verminderingsberekening’ aanvaardbaar, maar onder Euro 5+ moet een kilometertest worden uitgevoerd om te zien of de onderdelen in de loop der tijd standhouden.
Het OBD II-niveau krijgt ook een update, waarbij Euro 5+ vereist dat de ECU ten minste 10 procent van de tijd dat het voertuig in gebruik is een controle uitvoert. De diagnostische reeks omvat het controleren van de katalysator en de staat van de sensoren.
Ten slotte moet de diagnostische controle van de ECU ook aangeven of de bestuurder van het voertuig niet het volledige vermogen van de motor kan gebruiken, zoals in het geval van een oververhitte motor.
Dat is Euro 5+ in een notendop. Het kan heel ingewikkeld kunnen worden, maar we hebben het zo goed mogelijk samengevat.
Hoe zit het met oude motoren in de toekomst. Ik heb een BMW K75 uit 1994. Welke normen gelden daar nu voor?