vrijdag 22 november 2024

Wat betekent de Duitse maut voor motorrijders?

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kondigde vandaag aan dat Nederland zich in de rechtszaak zal mengen tegen de invoering van tolheffing voor buitenlandse personenvoertuigen op de Duitse snelwegen. 

Die rechtzaak werd in april aangespannen door Oostenrijk bij het Europese Hof van Justitie en ook andere buurlanden Luxemburg en België denken na over deelname. De rechtzaak wordt aangespannen omdat de landen het niet eens zijn met de manier waarop de tol voornamelijk lijkt te verdienen aan buitenlandse weggebruikers. 

Weggebruikers met een personenauto om precies te zijn. In de huidige plannen komen wij motorrijders nog ongeschonden weg. Het zit namelijk zo: vanaf 2019 wil Duitsland ‘maut’ gaan heffen. Voor Duitsers zal dit op zowel snelwegen als binnenwegen gelden, voor buitenlandse auto’s enkel op het snelwegennet. Het pijnpunt zit hem echter niet zozeer in die tol. Waar de omliggende landen problemen mee hebben is dat de Duitse automobilisten een groot deel van de tol terug kunnen krijgen via de wegenbelasting waardoor de ‘inkomsten’ waarvoor de tol moet gaan zorgen voor het leeuwendeel uit het buitenland gaan komen. 

Ik zeg het nog maar een keer, vooralsnog hebben motorrijders niets te vrezen. Maar wanneer – naar alle waarschijnlijkheid – de tol er toch doorkomt is het maar een kleine stap om ook kentekens begginend met de letter M in het registratiesysteem toe te voegen. 

Foto: ANP

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen