Als de motorrijder ooit op een hybride gejaagd wordt, mag men hopen dat het imago-technisch allemaal wat spannender wordt dan, bijvoorbeeld, een Toyota Prius. Gelukkig denkt men daar bij Furion Motorcycles ook zo over. Één wankelmotor met hybride-power, graag.
De Van Veen OCR1000, Nortons waanzinnige rotatiemachines en natuurlijk de RE5 van Suzuki; stuk voor stuk motorfietsen met wankelmotor en allemaal even aantrekkelijk in al hun technische hoogstand, maar ook allemaal gesneuveld onder Cruijfs ‘elk voordeel heb een nadeel’-theorie. Een rotatiemotor is namelijk prijzig, het blok is over het algemeen niet erg mooi om te zien en bovenal zijn rotatiemotoren alles behalve efficiënt. Dat laatste kon beter, als we Furion Motorcycles geloven moeten.
Het nieuwe Franse motormerk monteerde namelijk een elektrische motor op een Wankelblok en de hybride M1 was geboren. Of ja, het zaadje is gepland. Zoals dat tegenwoordig gaat hebben ze veel hoop en een crowdfundingspagina. Maar wat ze beloven klinkt zo verkeerd nog niet.
Bepaald geen droomhuwelijk
De tweeschijfs rotatiemotor à 654cc (ongeveer dan) zou an sich al 125 pk uit moeten braken, waarna de elektromotor er nog eens 55 pk bovenop doet. Met 180 pk en in totaal 205 Nm koppel hoeft er niet gevreesd te worden voor een gebrek aan gang.
Ook zou hij op zijn tank van 16 liter zo’n 500 kilometer moeten hebben. Al is dat wel in de Long Range-modus. In de Sport-stand zal dat beduidend meer zijn, want rotatiemotoren staan bekend om hun dorstigheid en inefficiëntie. Het klinkt bepaald niet als droomhuwelijk wat milieuvriendelijkheid betreft, maar qua motorplezier klinkt het erg aanlokkelijk.
Mocht je nog meer willen weten, dan moet je even naar hun eigen site gaan.
Foto’s: Furion Motorcycles
[justified_image_grid ids=24647,24648,24649,24650]