Als je een motorfiets wilt bewaren voor het nageslacht moet je de eerste versie van het model hebben of de laatste van een serie. Eigenaren van een originele BMW R 80 GS hebben een kostbare motorfiets in handen. Rijders van de BMW R 1250 GS Ultimate Edition, de laatste versie uit de 1250-serie die begon in 2012, kunnen rekenen op een waardevaste motorfiets. Maar moet je alleen daarom een BMW R 1250 GS Ultimate Edition hebben?
Unieke accessoires
De reden waarom BMW de R 1250 GS Ultimate Edition brengt is natuurlijk omdat er een opvolger komt… Daar kun je op wachten, maar weet wel dat de R 1250 GS Ultimate Edition verrijkt is met zo’n beetje alle BMW-elektronica, speciale accessoires en met op maat gemaakte 719-details. Ook valt de Ultimate Edition op met z’n Triple Black finish, zwarte radiator afdekking ‘Style’ en grote, zwarte carterbescherming voor als je offroad gaat.
Blijvend icoon
De BMW R 1250 GS Ultimate Edition is het laatste model uit de fameuze 1250-serie. Deze reis-enduro’s zijn al jarenlang de meest populaire motorfietsen ter wereld. Dat is niet voor niets, want naast veiligheid en rijeigenschappen staat de GS-serie vooral bekend als avonturenmotor waarmee je overal ter wereld nieuwe verhalen maakt die je tot in eeuwigheid van dagen zult blijven herinneren. De R 1250 GS Ultimate Edition – met unieke gravure op het stuur – is het model dat stijl verbindt met avontuur. Want stijlvol is de R 1250 GS Ultimate Edition zeker.
Gelimiteerde oplage
Speciale modellen hebben als voordeel dat er niet zo heel veel van worden gebouwd. Dat maakt zo’n limited edition later tot veel gezochte modellen en dat is van invloed op de waarde. Dat gaat zeker op voor de R 1250 GS Ultimate Edition, omdat deze BMW voor een sterke prijs – € 29.950,- – is uitgerust met zo’n beetje alle elektronische rijhulpen en comfortaccessoires:
- ABS Pro
- DTC
- Hill Control
- Dynamic ESA
- Rijmodi Pro met HSC Pro
- DBC
- MSR
- Adaptieve bochtenverlichting
Altijd de beste versie
Jarenlang hebben honderdduizenden motorrijders plezierige tochten gereden op een model uit de R 1250 GS-serie. Gezamenlijk hebben ze miljoenen kilometers over asfalt, zand- en gravelwegen en woestijnpistes gereden. Dat heeft een schat aan ervaringsgegevens opgeleverd waardoor BMW de R 1250 GS vanaf 2012 – het introductiejaar – steeds wist te verbeteren en verfijnen. Al die wetenschap concentreert zich nu in de laatste versie van een geliefde reis-enduro: de R 1250 GS Ultimate Edition. Is dit dan de beste versie van de 1250 GS-familie? Dat durven we niet te beweren, maar het is wel de meest begerenswaardige.
Beste redactie
Kleine correctie:
De R1250 serie is pas sinds 2018, van 2012-2017 was het de R1200gs lc.
Wat dat betreft heeft de R1200 serie veel langer gelopen: 2004-2017 tegenover de 1250 van 2018-2023.