De polonaise ging over de redactie toen KTM de eerste beelden vrijgaf van The Scalpel; een ontwerpstudie die we inmiddels beter kennen als de 790 Duke. Een middenklasse naked, met een afgewogen twin en een vlijmscherp rijwielgedeelte, maar waarom eigenlijk geen gekuipte versie?
Dat de tijd van de 600cc-supersport inmiddels gekomen en zowat gegaan is, weten we ondertussen wel, maar ook de grote sportmachines beginnen nu echt hun charmes te verliezen op straat. ‘Vroeger had je geen traction control, toen had je gewoon niet meer dan 150 pk’, gaat heel gemakkelijk op. Zeker nu Ducati met de Panigale V4 de grens van de rek opzoekt in de inmiddels al ruimschoots overschreden 200 pk-grens.
Wil niet zeggen dat de consument niet meer geïnteresseerd is in sportieve motoren; het is gewoon allemaal niet meer fatsoenlijk los te laten op ’s Lands wegen – weet er iemand nog een dijk waar je nog wel mag rijden? – en om die reden zoeken steeds meer supersportieve rijders hun heil tijdens circuitdagen, maar juist die onvoorwaardelijkheid van een sportief rondje om de kerk blijft een zalig iets.
Geniet met mate
Dat is waar de middenklasse zou kunnen stralen. Op straat heb je niets aan een toerenjakkeraar als een YZF-R6 of een moddervette 1299 Panigale, maar een 899 Pani is met zijn 150 pk een geweldig stuk speelgoed waarvan je ook nog het idee krijgt iets van zijn limieten bloot te kunnen leggen.
Zo zou ook een RC790 – in lijn met de RC390, hopelijk niet in lijn met het misbaksel dat we hierboven neergezet hebben – perfect kunnen zijn voor de sportieve straatrijder. Met 105 pk, een drooggewicht om en nabij de 175 kilo en een prijskaartje van net over de tien ruggen heb je alles wat je nodig hebt en meer.
Enkel, Stefan Pierer – KTMs opperhoofd – heeft aangegeven geen racers voor de straat te willen maken. Ze hebben een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van hun klanten. De RC8 zou volgens die theorie de laatste der Mohikanen zijn in een oranje racekuip met koplampen. Enkel zou een RC790 zo gevaarlijk nog niet zijn, in vergelijking met zijn concurrentie.
Kortom; KTM, houd woord en bouw geen superbike meer voor op straat, maar overweeg toch serieus eens die RC790. Wij willen hem wel, mits hij er niet uitziet zoals onze afgrijselijk lelijke rendering. Dankuzeerbeleefd.
Foto: KTM/Motor.nl